donderdag 1 februari 2018

Paula Rego, Secrets and stories, Nick Willing, 2017.

Histórias & Segredos; documentaire die Nick Willing maakte van zijn moeder, Paulo Rego.
Boven: Dogwoman
Om de waarheid te zeggen, heb ik maar een stukje van de documentaire gezien. Degenen die meer van de inhoud af willen weten verwijs ik naar WIKIPEDIA INHOUD DOCU.
Wat ik meekreeg was, dat haar man vrij jong stierf, nadat hij, met allemaal goede bedoelingen, de zaak van zijn  of haar ouders failliet had laten gaan. Hij leed aan MS. Ze vertrok berooid naar Londen met haar kinderen. (Ze spreekt goed Engels.)
Ik zag ook, dat ze in een bepaalde periode schilderijen had gemaakt, die allemaal in een la beland waren. De filmer mocht ze tonen, en het bleken allemaal vrouwen die er depressief uitzagen. 
Ik wilde voor mijzelf vastleggen dat ik dit een geweldige schilderes vind. Alle schilderijen vind ik mooi, ze spreken me aan. Een echt coherent verhaal kan ik er dus niet bij vertellen, dat zal de documentaire zeker te zien geven. 
Dit is het schilderij Cheri II
Deze en de volgende horen bij de serie Dancing Ostriches (struisvogels)




Paula Rego is geboren in 1936.
Deze is getiteld Sneeuwwitje en haar stiefmoeder.
Snowwhite ond the prince's horse
Salazar vomiting the homeland; António de Oliveira Salazar was autoritair president van Portugal van 1932-1968. Rego schilderde dus ook met politieke bedoelingen. 
Nu volgen de platen uit de la, met de depressieve vrouwen. Rego zelf leed aan depressies.
Ik was van deze beeltenissen bijzonder onder de indruk:

Hier is ze aan het werk met poppen. Daar weet ik helemaal niks van.
Sleeperrego
Human Cargo
Zonder titel
Casa das Histórias Paula Rego, Cascais, Portugal. In Portugal is dit museum aan haar gewijd.
Ligging Cascais.
Storm of swords, uit Our Lady of Sorrows
Uit: The last king of Portugal
The Maids.
War
Who killed Cock Robin
The Crow
Dit is haar atelier.
Kapitein Hook
Bondage
Get out of here you and your filth.
Old meets new
Zo zag je haar praten over zichzelf.
Triptiek Abortion Paintings

Trailer
Nick Willing, maker van de documentaire. Zoon van Paula Rego. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten