vrijdag 29 december 2017

Mad Max Trilogie: 1979, George Miller

Omslag
Regisseur George Miller, geboren 1945.
Ik kende de films Mad Max van naam. En bovendien van de tijd dat onze zonen nog thuis woonden, en dol waren op 'zinloos geweld', eigenlijk: geweld in films dat geen echt geweld is. Moeder zat dan meestal met een boek op schoot, en ontweek met haar ogen de film. Al drong het geluid zich wel eens op. 
En nu ga ik dan, zo veel jaar na dato, die films toch nog zelf kijken. Waarom eigenlijk?
Gibson in 2016; speelde de hoofdrol in de drie films.
Om te beginnen heeft Mel Gibson mijn hart gestolen, sinds hij optrad in de film Hamlet (Shakespeare). Of all places werd die film vertoond in een Centerparcs huisje!
Maar dat hij de hoofdrol had, wist ik nog niet toen ik de film bestelde. Nee, de reden was anders: ik had Junky XL gezien in de documentaire over filmmuziek. 
Tom Holkenborg, alias Junkie XL.
Deze Nederlander schreef de filmmuziek voor de film Mad Max Fury Road. Sterk ritmische muziek, die ik heel goed vind passen bij dit type film. 
En om niet zomaar in deel vier van een reeks films te vallen, besloot ik eerst de voorafgaande films te kijken. 
Deel 1 heet gewoon Mad Max, en daarin zien we hoe Max eerst een gewone jongen is, misschien wat sneller en behendiger dan een ander. Hij heeft een vrouw en een kind. Die worden hem door de autobendes afgenomen, vermoord. Zo begint zijn leven als Mad Max. 











Mad Max I is van 1979, II is van 1981. Vooral door het dystopische is de film nog wel te pruimen. In deel II is de strijd om benzine heel groot geworden, er is te weinig van. (Waarom er in het kale woestijngebied niet gevochten wordt om eten is mij een beetje een raadsel, maar vooruit maar.) Max komt een soort commune-achtige gemeenschap te hulp om de benzine in veiligheid te brengen en als gemeenschap te ontkomen aan de bendes. Max wordt bevriend met een mannetje dat een vliegtuig heeft gebouwd. Een kind ontkomt samen met Max. 





Mad Max II:























Bij film nummer 3, Mad Max Beyond Thunderdome, uit 1985, viel ik in slaap. Tina Turner speelde hierin mee. 










Helaas kan ik verder geen wijs woord zeggen over deze laatste film. Het ging geloof ik over elektriciteit, en ik lees net dat Tina Tuner Aunt Entity was. Zo'n nummer drie-film is vaker helemaal niks, via nummer een en twee weet ik ten minste iets van het verhaaltje. Voldoende om óp te gaan naar Mad Max Fury Road, van 2015, meen ik. Ik verheug me op de muziek!
'Mad Max in five minutes.'
Oh ja: deel drie werd geregisseerd door het duo George Miller en George Ogilvie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten