vrijdag 17 november 2017

Hollandse Meesters uit de Hermitage - Oogappels van de tsaren, 2017.

Poster
Voor het eerst in 250 jaar zijn 63 werken uit de Petersburgse Hermitage weer 'thuis'. 
Ik was zo naïef te denken dat we daar wel 'even' naar toe konden. Maar dat kon niet zomaar: drommen mensen willen dit soort tentoonstellingen bekijken. 
De rij voor de kassa viel mij nog mee: ik heb ook van mensen gehoord die rechtsomkeert gemaakt hebben. 
Wij niet. 
Maar genieten was het niet echt. Het was zo druk, dat je geen contact kon maken met de schilderijen. Ik liep ook nog eens met een pijnlijke rug, dus ik had nóg een reden om geen zin te hebben me in de schilderijen te verdiepen.
Dat wil achteraf toch niet zeggen dat ik niet genoten heb: ik ben thuis meteen schilderijen op gaan zoeken. 
Daar volgt nu een verslagje van. Om toch wat mooie indrukken te bewaren.
Paulus Potter, Punishment of a hunter. 
Giga-groot schilderij van een markt met karkas. H. Beukers, 1668. Titel: november slachtmaand.
Rembrandt, Saskia als Flora

Rembrandt, meisje met oorbel. 
Drie naakten van Gerard Dou. Mooie kleine schilderijtjes.  


Dit schilderij intrigeerde me, vanwege het vreemde hokje erop. Daarvoor zit de profeet Elias, en hij wordt gevoed door de vogels. Schilderij van Abraham Bloemaert. 1610.
Govert Flinck, portret van een jongeman
Rembrandt, portret van een man.
1623, Dirck van Baburen, Concert.
Frans Hals, Portret van een man, vóór 1660.
Gerrit Berckheyde, Zicht op stadhuis Amsterdam
Pieter Janssens Elinga, Huiskamer, circa 1665-1675

Melchior de Hondecoeter, Vogels in een park, 
Jacob Duck, Soldiers Rest, 1660
Jan van Goyen, gezicht op Den Hg vanuit Noordwesten, 1647.
Ontbijt met krab, Willema Claeszoon Heda, 1648.
Ruysdael, landschap, ongeveer 1660.
Dit is een korte trailer over de drie tentoonstellingen die nu in de Hermitage te zien zijn, en die met elkaar samenhangen. Er is een toegangskaart te koop voor alle drie de exposities.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten