dinsdag 25 juli 2017

La Piscine, Jacques Deray, 1969.


Bijzondere kleuren
Ik heb geen idee welke van de drie posters oorspronkelijk is. Of zijn ze het alle drie??
Deze film werd weer uitgezonden in de reeks Canvas Cinema. 
Een oudje, maar wel gerestaureerd.
Ik heb ook niet terug kunnen vinden of de film oorspronkelijk in zwart-wit was. Deze van vanavond was in kleur. 
De kenners waren er erg enthousiast over. Dat was ik niet meteen, maar ik moest gaandeweg vaststellen dat de film me toch geboeid hield. 
Zoals de sprekers vooraf stelden: het zwembad zelf was haast 'een personage.'
Hij wordt gekarakteriseerd als een misdaad-dramafilm.
Alles koek en ei tussen die twee.  
De hoofdrolspelers, Jean Paul (Alain Delon) en Marianne (Romy Schneider) logeren in een prachtige villa vlka bij de Côte d'Azur. Met zwembad. 
Uitvoerig zijn we getuige van hun liefde. Nergens expliciet seks, maar wel prachtig sensuele aanduidingen. 
Dan komt een vroegere vriend van Marianne en Jean Paul, weer opdagen in hun leven. Het is Harry, hij komt samen met zijn dochter Penelope. Harry wordt gespeeld door Maurice Ronet, Penelope door Jan Birkin.
Jane Birkin, bekend van Je t'aime, mois non plus, met Serge Gainsbourg (1928-1991).
Het is aan Jean Paul noch aan Marianne precies duidelijk wat hun respectieve verhouding tot Harry was. Dat roept alleen maar ellende op. Er blijkt een zekere intimiteit tussen die Marianne en Harry te bestaan. Dat wekt Jean Pauls jaloezie, die dan maar iets begint met de 18-jarige Penelope. 
Jean Paul begint iets met dit 18-jarige kind.
Er wordt flink gefeest en gedronken in deze film, en zowel Marianne als Jean Paul lijken ontrouw te zijn tegenover de ander. 
Als Harry dan op een avond dronken thuiskomt, verzuipt Jean Paul hem in het zwembad. 
Hij lijkt ermee weg te komen, maar een pientere politieman vraagt door. Marianne koestert argwaan, en ze krijgt uit Jean Paul dat hij inderdaad de moord gepleegd heeft. 
Ze wil van hem af. Maar hij drukt de telefoon uit als ze om een taxi belt. ze kiest ervoor bij hem te blijven. 
In het Canvas-gesprek vooraf werd vooral de schoonheid van de lichamen geroemd, en de sensualiteit. Jane Birkin daarentegen vond men niks, een beetje 'een rond huppelende paashaas' werd ze genoemd. Zo elegant als Romy Schneider gekleed ging, zo onhandig zou zij zich vertonen in haar eigen kloffie. 
De schoonheid van Romy Schneider, 1938-1982. 
Ik kende zelf Romy Schneider alleen nog maar van de Sissy-films. Geweldig vond ik die als kind!
Ik herinner me, dat wij het thuis 'vreselijk' vonden dat zij zich bekeerd had tot de Franse cinema. 
De liefde is hier achteruitgegaan door alle verdenkingen.
Met Alain Delon had Schneider een verhouding van 1958 tot 1964. Die relatie was dus alweer ten einde toen ze samen deze film opnamen. 
Alain Delon destijds, hét film-idool
Delon op oudere leeftijd. Hij is geboren in 1935. Hij leeft nu nog.
Hier het koppel met de 'indringer' Harry.
Nog steeds niets mis hier. 
Een oudere Jan Birkin (geboren 1946)
En hier weer in dat bespottelijke korte jurkje.
Onder (2 X) en boven nog een keer het mooie lijf + de sensualiteit. Er is nu eenmaal veel van te vinden. 


We begrijpen ook wel weer dat er een aantrekkingskracht bestaat tussen Delon en Jane.
Romy Schneider had 'stijl'.
Trailer.
Jacques Deray, 1929-2003.
De muziek van de film is van Michel Legrand.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten