donderdag 1 juni 2017

Captain Phillips, Paul Greengrass, 2013.

Buitengewoon spannende film, die gekarakteriseerd wordt als 'biografische actie-thriller'. Het is het waar gebeurde verhaal van de kaping door Somaliërs van de vrachtvaarder de Maersk Panama, en het is te boek gesteld door de kapitein van dat schip, Richard Phillips. 
Dit is 'm; een containerschip.
De titel van het boek is A captain's duty: Somali Pirates, Navy Seals and dangerous days at sea. Het boek is ook in het Nederlands vertaald. 
De echte kapitein Richard Phillips
Het boek is van 2010; de kaping vond plaats in april van het 2009. Phillips schreef het boek samen met Stephen Talty.
Tom Hanks zette een prachtige vertolking van Phillips neer.
Barkhad Abdi, als Abduwali Muse, leider van de kapers.
Hier zien we naast elkaar: de acteur die Muse speelt, en de echte Abduwali Muse. Muse was de enige overlevende van dit drama. Hij werd in Amerika tot 33 jaar cel veroordeeld.
Poster; met het moment van enteren.
Ik herinner me nog goed hoe dikwijls destijds de piraterij door Somaliërs in het nieuws kwam; de discussies erover, hoe erg het was; of hoe misschien ook nog wel enigszins te begrijpen, als je wist dat rijke westerlingen daar de zee leegvisten, die voor de arme Somaliërs zelf bedoeld was. 
De wapens maakten het heel eng. En de roekeloosheid waarmee de jongelui ermee omsprongen. 
Nu kon ik 'met eigen ogen' (het bleef natuurlijk wel een speelfilm) zien wat er allemaal gebeurde. 
De bemanning op een vrachtschip mag niet bewapend zijn. Het middel dat hier werd toegepast om de kapers weg te jagen waren waterkanonnen. 
Er was hier één slang losgeraakt, juist daar konden de onverschrokken jonge kerels enteren. 
Wat opviel, was hoe de gevoelens van alle personages een rol speelde: de kapitein was voor alles een verantwoordelijke, slimme man. Hij liet zichzelf liever doodschieten dan dat iemand van zijn crew gedood werd. Maar hij had ook een gezin thuis, je zag de angst, de doodsangst, de ontzetting. En de ongelooflijke opluchting na afloop.
Hier zien we de bemanning van het schip. Iedereen ontkwam, door zich te verstoppen in de machinekamer. Vervolgens werden alle lichten uitgedaan. Glas werd bij de deur gelegd, één kaper met blote voeten stapte daar middenin.
Bij de kapers viel het voortdurende geruzie op. Misschien begrijpelijk als je bedenkt hoe zenuwachtig ze moeten zijn geweest. Bovendien handelden zij ook in opdracht. Ze waren op onbekend terrein, dat grote schip, en waren er voortdurend van overtuigd dat er 'een spelletje met hen gespeeld werd.' Een van de kapers was erg jong; Phillips had soms zelfs vaderlijke gevoelens voor hem, bijvoorbeeld toen hij de voet van het joch verbond. Al duwde hij hem ook in zee, toen er een mogelijkheid leek om te ontsnappen. Hij waarschuwde het kind ook om te stoppen met die kaping. Tevergeefs. 
Ik was ook heel erg onder de indruk van de reddingsactie: een marineschip, (en/of zelfs een vliegdeklandingsschip); laag vliegende helikopters,  het inzetten van Seals-eenheden. Men wist zelfs de namen van de kapers, en tot welke stammen zij behoorden. Het geheel was intimiderend, en dat moest natuurlijk ook. Captain Phillips zat met de kapers in een reddingsboot, en zijn leven werd voortdurend bedreigd. 
Uit een documentaire: de reddingsboot waarin Phillips vijf dagen verbleef op zee.
Het eerste succes van de bevrijders was, dat ze de kaper-leider alleen wisten over te halen naar het marineschip te krijgen. De andere drie waren toen helemaal ten prooi aan hun angst en hun onderlinge geruzie. Van de kant van de bevrijders lagen scherpschutters klaar; toen ze eenmaal de kans hadden synchroon alle drie de kapers te doden, deden ze dat. Phillips wist niet wat hem overkwam, hij was geboeid en geblinddoekt. Hij kwam van de hel in de 'hemel' (nou ja, met het bloed van de kapers op zijn lijf) toen hij merkte dat zijn belagers doodgeschoten waren. 
De laatste scenes waren met Phillips en een vrouwelijke arts die hem onderzocht. Ontroerend mooi, en subliem gespeeld door Hanks.
De bevrijding van Tom Hanks.

Hierboven (2 x ) komt de echte kaper in Amerika aan. De verbonden hand klopt met de film. Voor meer informatie over het onderwerp van de film zie Somalische Piraterij
Dit is een korte documentaire, waarin het slotspel van de bevrijding getoond wordt, in het echt. Voor het werk van de speciale eenheden die daarvoor werden ingezet zie Navy SEALS.

De regisseur, Paul Greengrass met Barkhad Abdi. De film kreeg erg veel prijzen, Abdi ook, als beste ondersteunende acteur. 

De twee kapiteins. 
Abdi als zichzelf, en in zijn rol van kaper. 

Twee van de andere kapers. 
De echte kapitein, en de acteur. 
Regisseur, Hanks en Abdi. Regisseur Greengrass wordt geprezen om zijn techniek van de 'handheld camera', en ook het 'wider perspective'. 
Slotscene, bij de dokter. 
De film laat ook mooi iets van de globaliseringsproblemen zien. Zie hiervoor The GUARDIAN
'Waarom leer je geen vak?' vraag Phillips aan Muse. 'Dat kan misschien in jouw land,' antwoordt hij. 
De kapers doen zich voor als vissers. Terecht merkt Phillips ergens op: 'Jij bent geen visser.' Nee, hij is een gewelddadige kaper. Die echter ook weer in opdracht handelt, of handelen moet. 
Trailer.
In de recensie van The Guardian (zie link boven) wordt de film vergeleken met een andere film over een kaping: de Deens film Kapringen, van Tobias Lindholm. Waar in Captain Phillips de actie centraal staat, is het in Kapringen de psychologie die het gebeuren zo eng maakt. 
Ik heb de film al klaar liggen. Blog daarover + een vergelijking met deze film (het gaat allebei over Somalische piraten) volgt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten