woensdag 19 oktober 2016

De man die de wereld wilde veranderen, Mariëtte Faber, 2015.

Op deze poster de man in kwestie: Peter Westerveld.
Toeval of niet: deze week ben ik erg bezig met 'climate çhange' en wat er door diverse mensen tegen gedaan wordt. 
Deze documentaire gaf me een interessante inkijk in wat een kunstenaar teweeg heeft gebracht: Peter Westerveld. 
Peter Westerveld
De camera volgde hem toen hij nog volop bezig was in Kenia, gesprekken voerde met plaatselijke bestuurders daar, uitleg gaf, en hoe hij een samenwerkingsverband aanging met Dennis Karper. 
In gesprek met de plaatselijke leiders; zij vestigen al hun hoop op hem.
Het gebied daar is ongelooflijk droog, zie onder. Desondanks zijn er stroken groen, zie boven. Het biedt de basis voor de theorie van Westerveld. 
Eerlijk gezegd begreep ik geen snars van wat hij daar nou wilde in het verre Afrika. Het kwam mij over als nogal fantastisch, en niet werkelijk doordacht. Ik geef nu zijn plannen weer zoals ik ze 
geformuleerd vond op internet, en oordeel dan zelf maar:
Geulen gravden in het gortdroge gebied, boven en onder.

Westerveld heeft duidelijk het vertrouwen van de plaatselijke bevolking.
Westerveld wilde doen aan contour-trenching, dat betekent geulen graven op hoogtelijnen; vanaf de rivier de Tana tot aan de Kilimanjaro. Het moest een Hydrologische Corridor worden, die zou werken over een gebied van 20.000 vierkante meter. Het effect moest zijn dat de erosie tot staan werd gebracht, dat er ondergrondse opslag van water plaats zou vinden, alsook atmosferische koeling; dat er meer gelijkmatige neerslag zou plaats vinden en een herstel van het ecosysteem.
Dennis Karper werd zoals gezegd zijn medestander. 
Dennis Karper
Karper was oprichter van de wereldwijde beweging Dance4Life, een AIDS- en HIV-bewustwordingsbeweging. 
In 2008 stichtte hij voor het project van Westerveld de NAGA Foundation. Die ging aan crowdfunding doen.
We volgden Westerveld vanaf 2012; hij overleed onverwachts in 2014.
Het was toen inmiddels helemaal geen koek en ei meer tussen NAGA en de kunstenaar. Westerveld kwam ook wel erg moeilijk over; zo vond hij de crowdfunding maar gebedel, zijn werk onwaardig. Er moesten miljoenen, zo niet miljarden voor beschikbaar gesteld worden. Een ander voorbeeld van zijn moeilijke gedrag was, toen hij een presentatie moest houden voor de universiteit in Wageningen. Hij deed dat zo slecht voorbereid, dat er daar een beetje om gelachen werd. 
Een kijkje in Westervelds atelier 
Hier zijn hydrologische corridor, kunstzinnig verbeeld; in bezit Wageningen.
Maar weer een aantal jaren later heeft Westerveld toch erkenning gekregen. De mooiste is wat mij betreft, dat zijn kunstwerk voor Afrika (dat hij ook kunstzinnig verbeeld had) in Wageningen bestudeerd wordt. 
André Kuipers
Desmond Tutu
Floortje Dessing. 
Blijkbaar is het allemaal zo onzinnig niet! NAGA is onvergegaan in Justdiggit, waarvan we op de tv al enkele malen spotjes hebben kunnen zien.
Westervelds dochter besluit de documentaire met een prachtige lofzang op haar vader.  Voor mij was het mooi om te merken, dat ik tijdens het kijken mijn oordeel ook helemaal bij moest stellen. Blijkbaar hebben we hier dan misschien wel een beetje met 'een gek' te maken gehad, maar wie weet hoeveel geniaals hij toch in zijn project geborgen heeft.
Ontroerend vond ik overigens een laatste shot vanuit Afrika, waar we een vastgeroeste tractor zagen staan: het werk was daar gestaakt, sinds NAGA niet meer functioneerde. Alle hoop die men daar gevestigd had op deze kleine organisatie, die geen grote NGO-gebouwen hoefde te onderhouden, was de bodem ingeslagen, omdat men in Nederland ruzie had gekregen. 
Het is te hopen dat er daar van het project toch nog iets van terecht zal gaan komen, nu de zaken een nieuwe impuls hebben gekregen. Zie voor meer informatie: The man who wanted to change the world.
En: Just diggit
Team Just Diggit



Ondersteuners

Als dit werkelijkheid zou worden.... Zou dat niet geweldig zijn?!
Uitzending Een Vandaag, van 2011, met een duidelijke uitleg.

1 opmerking: