zondag 24 juli 2016

Scarface, Brian de Palma, 1983.

Poster
Dit is weer zo'n klassieker, ik heb de naam wel eerder gehoord, maar weet niet precies waar de film over gaat. 
Welnu, dat weet ik nu. 
Allereerst vond ik het interessant aan deze film, dat de hoofdfiguur, Antonio Montana, behoort bij een groep Cubanen, die in 1980 zouden zijn vertrokken uit Cuba. Onder hen bevond zich een grote groep ernstige criminelen, Fidel Castro had de emigranten gedwongen die lui uit de gevangenis op hun boten toe te laten. Zo was hij het uitschot van zijn land kwijt, met als argument dat ze 'geen waarde hadden voor de revolutie.'
Overigens kwamen velen van de vertrekkenden om bij een orkaan. 
Antonio Montana is een van de criminelen. Een bijzonder harde. 
Het is geweldig te zien hoe hij (Al Pacino) met smoesjes op de vreemdelingenpolitie inpraat. Het helpt niet echt. Uiteindelijk vermoordt hij een communist, Emilio Rebenga, en dat levert hem wél een verblijfsvergunning in Amerika op. (!)
Het is verder interessant dat de film gebaseerd is op een oudere versie, namelijk uit 1932. Ik heb er beelden van gezien, en voor zo'n oude film vond ik hem indrukwekkend. 
Het verhaal is hier en daar anders. In 1932 zou het gaan om Al Capone, de drooglegging staat centraal. Het gaat om de opkomst en ondergang van een gangster, die bovendien een neurotsiche verhouding met zijn zuster heeft. In 1983 gaat het om drugs, en is de actualiteit van Cuba erin gepast. Het verhaal is van Oliver Stone. 
Trailer van Scarface uit 1932, onder regie van Howard Hanks. Ondertitel van de film: The shame of the nation.
Ik geef de foto's door elkaar, het is wel duidelijk welke beelden van 1932 of van 1983 zijn.
Trailer van de Brian de Palma-versie, van 1983.
Michelle Pfeiffer speelt Elvira, eerst de geliefde van Montana's baas, later van Montana. 
Hier zijn we Montana al behoorlijk opgeklommen: met zijn stoel met monogram, en zijn juwelen.
En dit hier tekent al helemaal zijn ondergang: met een zak vol heroïne (of cocaïne, ik weet het verschil niet) waarin hij zijn neus stopt alsof hij erin verdrinken wil. 
Rijk is hij zeker geworden, super rijk. En hij heeft de vrouw ingepikt van zijn baas. Maar zijn zus is hij verloren, en zijn vrouw inmiddels ook. Hij gaat alles verliezen.
Bepaalde scenes met Al Pacino vond ik ijzersterk, maar ik heb hem toch ook wat te vaak gezien, vrees ik. Sommige trekjes vind ik al te herkenbaar geworden. 
Dit is Montana's motto: the world is yours. Als hij voorover in zijn vijver ligt, neergeschoten, zien we deze tekst ook groot bij zijn kasteel. 















2 x Brian de Palma, 1940 - heden. 
Hij is verder bekend o.m. van Carrie, 1976, en Mission Impossible 1996
Howard Hanks, 1896-1977
Overigens speelde Al Pacino ook een gangsterrol in The Godfather, als Michael Corleone. 
Ik heb genoten van deze film - al is genieten een beetje een raar woord met al dat geweld; maar toch: - hij is spannend, authentiek, en heel veel spektakel.
Ik vond dit mooie citaat van Roger Ebert, die wilde uitdrukken wat deze gangsterfilm bijzonder maakt: 
"Scarface" understands this criminal personality, with its links between laziness and ruthlessness, grandiosity and low self-esteem, pipe dreams and a chronic inability to be happy. It's also an exciting crime picture, in the tradition of the 1932 movie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten