maandag 16 mei 2016

Opgeruimd! en: Spark joy, Marie Kondo, 2015 en 2016

De twee boeken van de opruimgoeroe
Ik kwam via vrienden in aanraking met de boeken van Marie Kondo. Ik kon niet kiezen welke van de twee ik zou gaan lezen, en koos toen maar voor allebei. 
Ontspullen, declutter. Het heeft allemaal te maken met minimalisme, en met consuminderen.
Opgeruimd! doet voor mij wat 'Amerikaans' aan in zijn aansporingen en uitroepen, ik houd daar niet zo van. 
Ik was bovendien verbaasd te lezen, dat Kondo als meisje zelfs de spullen van haar huisgenoten ging opruimen en... weggooien! Later is ze daar wel van teruggekomen, maar de schrik zat er bij mij al in!
Ook in het Spaans vertaald.
Ik was ook getroffen door de 'woede' , de opruimwoede bedoel ik dan, oftewel: haar geobsedeerdheid met weggooien. 20 vuilniszakken met spullen die weggegooid worden zijn niets bij haar, en na de twintig kwamen er na verloop van tijd nog wel méér zakken bij die in de klinko gingen. 
Ik heb doorgezet met lezen, voornamelijk omdat ik dacht dat de vrienden die het mij hadden aangeraden, niet helemaal van lotje getikt zijn. Maar mijn afkeer van het weggooien, van het Amerikaanse toontje had ik niet overwonnen. 
Iets beter werd het met Spark joy. Kondo lijkt hier geleerd te hebben van haar eigen fouten in het verleden. Heel duidelijk zegt ze nu, 1. dat je je niet hebt te bemoeien met de spullen van je huisgenoten 2. dat het niet om het weggooien gaat, maar om datgene wat je houden wilt. Als je ergens blij van wordt, dan 'mag' je het houden, en geef je het een plaats in je huis. Does it spark joy, is een centrale vraag. 
Daarnaast stelt ze een bepaalde volgorde voor in het aanpakken van je rommel: begin met je kleding, eindig met je foto's. En dingen daartussenin. 
Dit is de volgorde. Het 'miscellaneous' heet 'komono', van alles wat.
Verder vindt ze, dat je niet per kast, maar per categorie op moet ruimen. Met andere woorden: begin ermee al je kleding op het bed te gooien. Haal het overal vandaan waar je het bewaard hebt. Dan ga je afwegen of je ergens bloij van wordt of niet. 
Dit heb ik niet aangedurfd. Ik zou hier moedeloos van worden. 
Maar op mijn eigen manier - toch door Kondo geïnspireerd - lukte het ook wel. 
Zie overal de rechthoek in, als je gaat vouwen.
Vervolgens krijg je precieze aanwijzingen over hoe je je spullen moet bewaren. Zij is zelf organizer, en ik moet zeggen dat ik van deze aanwijzingen pas echt plezier kreeg.
 
Ik heb zelf niet voor alle mijn spullen laden, maar planken. Dat maakt het al weer anders.
Het goed opruimen brengt een gevoel van geluk met zich mee. Als je klaar bent, heb je duidelijk het gevoel dat de dingen zijn zoals ze moeten zijn in je huis. 
Wow! Zo heb ik het ook precies (nee hoor).
Enfin: u raadt het al: ik ben ook begonnen met 'declutter-en'. En inderdaad, alleen van het opruimen zelf wordt een mens al gelukkig. Ik doe mijn sokken nu ook niet meer in een drol' , ik vouw ze netjes op, zodat ze kunnen blijven ademen. 
Dit noem ik gemakshalve maar even 'een drol'. Zo moet het dus niet!
Zo wel! Ik vond het leuke, dat ik nu precies kon zien hoeveel panties, sokjes enzovoorts ik heb!
Dit helpt echt, als je, zoals ik, dingen moeilijk weg kunt gooien.
Mijn linnenkast is hogeschool-netjes, mijn schoenen, shirts, bloesjes en jasjes hangen met een nette tussenruimte in de kast. Ik heb de vuilniszakken niet geteld, maar het waren er veel. 
Hang je spullen van zwaar en donker naar licht.
Ik ben nu met de schuur bezig, want dat moet gezegd: het lukt mij ook niet om de aanbevolen volgorde aan te houden. Dat hoeft ook niet, vind ik: iedereen is zijn eigen opruim-goeroe. Maar zeker is dat ik aangestoken ben door deze twee boeken, en dat het me plezier geeft én een opgeruimd gemoed!
Zo zien de schetsjes in het boek eruit. 
Pak je koffer op dezelfde nette wijze in.
Doe iets leuks met de dingen die je mooi vindt en graag wilt zien. (Dit plaatje geldt niet voor mij als 'mooi', maar ik snap de bedoeling.)  
Je kunt je versierselen natuurlijk ook Kondo-Marie neerzetten, zie boven en onder. 

En je eten serveren.... 
Je beha's niet zo bewaren....
.... maar zo.
Aan mijn boeken durf ik nog niet te denken....
Dit is de Japanse dame.
Tja....
.... een beetje wel, ja. Hoewel dit ook waar is:


Grapje, van Stefan Verwey

2 opmerkingen:

  1. Ik heb nu 'Opgeruimd' uit, en ben bezig met 'Spark Joy'en realiseer me nu, dat al mijn advise contra is aan wat MArie Kondo adviseert! Maakt niet uit, uiteindelijk moet je uitkiezen wat werkt. Wel een heel aanstekelijk boek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeit, bijna een maand later, en ik lees nu pas je opmerking. Ik heb je zelfs al weer gesproken, en gehoord van je enthousiasme.
      Maakt niet uit, toch? Liefs,

      Verwijderen