donderdag 19 mei 2016

Gute Nacht, Freunde, Duitsland in vijfentwintig boeken, Christoph Buchwald, 2016

Het boekje
Dit boekje is geschreven in het kader van de Boekenweek 2016, die als thema Duitsland had. Het is geschreven door Christoph Buchwald, een uitgever. In dit boek geeft hij 25 titels geven van Duitse werken, die iedere Nederlander 'op zijn nachtkastje' zou moeten hebben liggen, ten einde te weten wat belangrijk is in de Duitse literatuur. 
Herkenningsmelodie van Gute Nacht Freunde, tegen bedtijd.
Het leek mij leuk om zo'n klein naslagwerkje te hebben van Duitse boeken die ertoe doen. Voorwaarde voor Buchwald was dat de boeken vertaald waren in het Nederlands. 
Lekker lezen voor het slapen gaan. (Als het niet mag, dan doe je het zo.)
 
Dit is  legaal, dat zie je. 
Dit kan ook.
En vroeger ging het zo.
Ik heb een aantal bekende werken aangetroffen, Het Proces van Kafka, Doctor Faustus van Thomas Mann, van Günter Grass, De blikken trommel. Deze heb ik gelezen, over sommige ook geblogd. 
Een ander aantal ken ik omdat ze verfilmd zijn, bijvoorbeeld Een vrouw in Berlijn, De voorlezer en Berlin Alexanderplatz. 
Er blijven er derhalve nog genoeg nieuwe voor mij over om eens achteraan te gaan. De eerste bestelling heb ik al gedaan bij de bibliotheek. Buchwald schrijft kort waarom het boek zo goed is, geeft een korte inhoud, en geeft ook aanvullende literatuur op bij het behandelde thema. Echt een leuk informatief boekje!
Er volgt meer, zodra ik hieruit geput heb. 
Nachtkastje 1.
Nachtkastje 2.
Nachtkastje 3
Christoph Buchwald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten