maandag 25 april 2016

Stronger than death, Richard Curson Smith, over Ted Hughes, 21 april 2016.

Full moon and little Frieda

Ted Hughes

A cool small evening shrunk to a dog bark and the clank of a bucket -
And you listening.
A spider's web, tense for the dew's touch.
A pail lifted, still and brimming - mirror
To tempt a first star to a tremor.

Cows are going home in the lane there, looping the hedges with their
warm wreaths of breath -
A dark river of blood, many boulders,
Balancing unspilled milk.
'Moon!' you cry suddenly, 'Moon! Moon!'

The moon has stepped back like an artist gazing amazed at a work
That points at him amazed.
Sylvia Plath, eerste vrouw van Ted Hughes; het huwelijk met hem duurde van 1956-1962; zij pleegde zelfmoord in 1963, maar spaarde haar twee kinderen.
Zijn vriendin, Assia  Wevill, kopieeerde Sylvia's zelfmoord in 1969, maar bracht daarbij ook haar vierjarig dochtertje Shura (kind van Hughes) om het leven.
Ted, Shura en Assia
Hughes is een zeer omstreden figuur uit de engelse literatuur vanwege deze feiten uit zijn biografie. Afgelopen donderdag werd er een documentaire over hem uitgezonden, Stronger than death. 
Ik kende Hughes helemaal niet, en was eigenlijk wat verbaasd over de docuentaire. Het verbazingwekkende is, dat hém de zelfmoorden worden aangewreven door de feministen. Nogal raar, en dat kwam naar mijn gevoel niet helemaal uit de verf. Al kan dat eraan gelegen hebben dat alle feiten die ik hoorde nieuw waren voor mij.
Ik ben me pas een beetje in deze levens gaan verdiepen (Sylvia Plath was ook dichter; zij leed aan depressies) ná het zien van de documentaire. 
Aan het woord kwam onder anderen de dochter van Sylvia en Ted, Frieda Hughes. Zij dicht zelf ook. Zij noemde alle fictie die over haar ouders verschenen is een vorm van diefstal. 
De 55-jarige dochter Frieda, zoals ze te zien is in de documentaire.
Ted Hughes is een belangrijk Engels dichter; hij leefde van 1930 tot 1998. In zijn werk is hij beïnvloed door The White Goddess, van Robert Graves, waarin hij schrijft over het scheppen van mythes in de poëzie. 
Opvallend vond ik van Hughes de boeken Crow en The Hawk in the Rain. De documentaire liet ook mooie beelden van zwermen vogels zien. 



 


In 2015 schreef Connie Palmen een roman gebaseerd op het leven van Plath en Hughes, getiteld Jij zegt het. Ik ben er zeer in geïnteresseerd, en zal er ook zeker verslag van doen, zodra ik het gelezen heb. 
Connie Palmen: 'Jij zegt het.' 
 
Nog een keer: Hughes; hij stierf aan kanker. 1998.
Hier met Sylvia Plath 
Sylvia Plath
Clip van de documentaire.
In dit artikel in THE GUARDIAN valt een mooie recensie te lezen over deze documentaire.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten