zondag 27 maart 2016

The Dark Knight, Christopher Nolan, 2008.

Poster
Wat een lovende kritieken over The Dark Knight... En al meer dan acht jaar laat ik dat over me heen gaan, zonder me ervoor te interesseren. 
Nou valt het ook niet mee, het geweld, de idiote vervoersmiddelen van de Superhero Batman, zijn vermogen om te klimmen en te vliegen en te zweven, de wereld te redden van het kwaad, beter dan de heiligste heilige te zijn, het straatbeeld vol botsende auto's en explosies overal.... 
Maar wat ik niet verwachtte, was dat ik volkomen voor de bijl zou gaan voor The Joker.... Heath Ledger. Toegegeven, het is een grote engerd, en soms wendde ik me af - bijvoorbeeld als hij met een mes vlak langs iemands gezicht ging, en daarbij vertelde dat zijn eigen vader hem zijn groteske littekens bezorgd had. 
Maar als hij praatte, kwam er, als bij een slang, steeds een steels tongetje naar buiten, waarbij hij ook nog eens lustvol smakte.... Je kon zien en horen dat hij van zijn eigen gemeenheid enorm genoot. Geweldig, wat een spel!
The Dark Knight maakt deel uit van The Dark Knight Trilogy, waarvan de delen zijn Batman Begins (2005) The Dark Knight (2008) en The Dark Knight Rises (2012).
Helaas stierf Heath Ledger vóór de première in 2008, aan een overdosis aan voorgeschreven medicijnen. Ik las dat hij leed aan een extreme vorm van slapeloosheid. 
Er komen wel terugkerende karakters voor in de drie delen, maar dus niet deze gruwelijke, maar fantastisch neergezette Joker.
Geen idee dat achter die engerd zo'n knappe jongen schuilging
Heath Ledger, half zichzelf, half Joker.
Joker en Batman, Bruce Wayne. De Joker wil niets liever dan de braafheid van Batman doen verkeren in slechtheid en chaos.



Postuum werd Ledger vele malen bekroond voor deze rol.
Tot mijn verrassing bleek, dat ik Heath Ledger al moest kennen van een andere film: Brokeback Mountain. Een prachtige film over de liefde tussen twee cowboys, homo's. Ik zal er vast nog wel eens een blog over schrijven. Hier wat plaatjes uit die prachtige film, naar een short story van Annie Proulx.
Met Jake Gyllenhaal  (links) in Brokeback Mountain





Christopher Nolan heeft de regie van The Dark Knight. Van de hele Trilogie trouwens. Hij wordt door velen als de beste filmer aller tijden gezien. Niet door mij, omdat het mijn genre niet is. 
Dit even zien, en je ziet precies wat ik bedoel. 




En hierboven enkele citaten. 

De invloed van A Clockwork Orange was goed te merken; vooral die van Alex DeLarge op The Joker, Ledger beschreef  dat zelf in zijn dagboek. 
Zelfde thema trouwens: goed tegeover kwaad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten