dinsdag 9 februari 2016

Born to fly: Elizabeth Streb vs. Gravity, Aubin Cy and Catharina Gund, 2014.

Documentaire in Close Up, zondag 7 februari 2016, AvroTros.
Een uur lang met zweet in mijn handen zitten kijken naar het werk van deze choreografe/circus-artieste. Ik wist niet wat ik ervan moest denken! Streb heeft heel extreme denkbeelden over bewegen, Eigenlijk vindt ze dat de mens moet kunnen vliegen.
Het leverde af en toe heel spectaculaire beelden op.
Ze maakt gebruik van allerlei toestellen die bewegen, en matten waarop mensen zich neer laten vallen. Dat vallen zal dan wel 'vliegen' moeten heten. Bij de eerste klappen bij het neerkomen van de lijven dacht Ton dat het van een drummer afkomstig was, Maar het waren toch echt de lichamen die hard neerkwamen.
Hier zie je de matten liggen.
Heus heel mooi om te zien, als alles beweegt. Bijzonder.
Kijk, daar laten ze zich vallen....
De dansers/acrobaten, die allemaal met plezier én uit volle overtuiging tot het uiterste gaan....
Nog zo'n toestel dat draaiend en wel zo'n mooi effect gaf.
Waarom moet het allemaal zo óver de grenzen heen gaan? 
Want niet alleen dacht ik dat.... Er is ooit een vrouw zo hard neergekomen (wat ging er precies fout? ik weet het niet meer.) dat er een rare knik in haar rug zat: Rug gebroken. Godzijdank heeft ze er geen dwarslaesie aan overgehouden, Maar haar danscarrière is wel voorbij. 
En net toen ik over dat ongeluk gehoord had, sprongen zo'n 8 à tien dansers van de Milleniumbrug in Londen af. Streb vertelde vooraf persoonlijk dat ze wist dat de bungee-koorden geen zekerheid gaven of alles goed zou gaan. 'Laat ze niet tegen de brug slaan, laat ze niet tegen de brug slaan',  bad ze hardop. Ze liet ze toch gaan!
Verschrikkelijk!
En ja, toen zag je dit soort beelden. Het had een zekere schoonheid. Maar moet dat echt zo?
Van dit groepje van drie maakt ze zelf deel uit, ze was toen al 62 (2012). Ik weet niet welk gebouw in Londen dit is. Het vergde de uiterste concentratie. Nooit eerder leefde ze zo 'in het moment', vertelde ze.
Dit is zij.
En dit is één van haar denkbeelden. 
Dit is de maakster van de documentaire.
En de trailer. let ook op de zwaaiende, stalen profielbalk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten