zaterdag 30 januari 2016

The Revenant, Alejandro G. Iñárritu, 2015

Nog niet eerder zag ik in mijn leven een film op de dag van de Nederlandse première! Maar in bioscoop JT in Purmerend gebeurde het dan afgelopen donderdag: wij zagen The Revenant!
Alle goeds en moois wat we er van tevoren over hoorden kan ik alleen maar beamen! het is een geweldige film! Maar ik ben dan ook een groot bewonderaar van het werk van Iñárritu, van wie ik eerder Biutiful zag, en Bad Lieutenant.
Beroemd is het gevecht met de beer, een scene die maar liefst zes minuten duurt. Inderdaad, spannend en spectaculair.... Al moet ik eraan toevoegen, dat ik mij niet kon voorstellen dat de beer hem gewoon niet opat. In The Grizzly-man van Werner Herzog gebeurt dat ook. Gelukkig zien we dat daar niet, want het is een documentaire. Maar ik bedoel maar: is een beer zo 'lief' dat ie zijn slachtoffer alleen in het gezicht likt en er niet een flinke hap uit neemt?
Maar niet zeuren: het gevecht is echt heel spannend, en de trucage schijnt, naar men zegt, hier tot ongeëvenaarde hoogtes te zijn gebracht. 
Wat voor mij het mooiste aan de film was, was de rauwheid van het leven in tweeërlei zin: het 'wilde westen'  zoals het echt was, en: de prachtige, maar woeste natuur. Vooral dat laatste maakte enorm veel indruk op mij. 
Indiaan; vriendelijke Pawnee, Hikuc. Deze is hard, doodt Fitzgerald, maar spaart Glass. De Arikara's (ook wel de Rees genoemd) zijn anders dan de Pawnee, ze zijn moordlustig, overvallen de pelsjagers. 
Het koude water in, om te overleven. DiCaprio vond dit de zwaarste rol van zijn leven, leed veel aan onderkoeling. Iñárritu wilde de film niet vanuit een luie stoel maken.
De rauwe scene met dit paard is ook prachtig: Glass overleeft in het karkas tijden een sneeuwstorm. Overigens kende ik dezelfde scene al uit Of Men and Horses, de IJslandse film van Benedikt Erlingsson.
De zwaar gewonde Glass legde een afstand van 200 mijl af door het onherbergzame land.
De grootsheid van het landschap is overweldigend!
De film is op verschillende boeken gebaseerd, waaronder de voornaamste is die met dezelfde titel van Michael Punke.
Michael Punke 
Hij schreef dit boek in 2002.
Ik vond verder de flashbacks mooi: Glass herinnert zich de verwoesting van het Indianendorp waar hij leefde, met vrouw en zoon Hawk. Hawk reist ook met het groepje pelsjagers mee. Zij, de moeder dus, verschijnt aan Glass soms in visioenen, en spreekt hem moed in. Dat brengt ook gevoel in deze 'geweldsfilm'. 
Glass en zijn vrouw, de ouders van Hawk.
Dit is zoon Hawk, gespeeld door Forrest Goodluck. Hawk wordt vermoord door de crimineel John Fitzgerald. Boven zien we een opname met Iñárritu.
Mooi vond ik ook de scene met de Indiaan die een tijdje voor Glass zorgt, en een soort stoom-huisje voor hem bouwt tegen de kou, en om zijn zwerende wonden te genezen. Inderdaad staat Glass hier veel gezonder weer uit op.... En ziet tot zijn ontsteltenis, dat zijn Indianenvriend opgehangen is door Franse pelsjagers.
 
Dit is de gewone Tom Hardy, met een vrolijk gezicht; in de film speelt hij een crimineel met een inktzwarte ziel.
Hier neemt Domhnall Gleeson een prijs voor Tom Hardy in ontvangst: Hardy zat bij een ander feestje voor de film. Gleeson speelt in de film de rol van kapitein Andrew Henry
Iñárritu
De verschrikkelijke John Fitzgerald; kent geen enkele moraal, laat Glass stikken, doodt zijn zoon Hawk, steelt de kluis leeg.
Leonardo Dicaprio als Hugh Glass.
DiCaprio als zichzelf, in januari 2016. Dit was zijn zwaarste rol ooit, heeft hij gezegd. Iedereen heeft het erover of hij nu eindelijk eens zijn Oscar zal mogen incasseren.
Als rotzak is hij wel geweldig, die Hardy!
Hier de beide 'grootmachten'.
Dit jochie speelt nog een aardige heldenrol in het klein; hij verraadt niemand, al heeft hij het erg moeilijk. Jim Bridger, gespeeld door Will Poulter.
Trailer
Ten slotte moet vermeld worden dat de film prachtige muziek heeft, van de Japanner Ryuicki Sakamoto. Luister hierboven naar de track Killing Hawk. 
De betekenis van The Revenant staat erbij: hij die terugkeert, als van de doden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten