zaterdag 9 januari 2016

Slumdog Millionaire, Danny Boyle, 2008.

Een film uit mijn 'dvr'-voorraad. Ik had hem al weer een tijdje geleden opgenomen, om eens te kijken op een avond dat ik te moe zou zijn voor iets anders. Ik kende hem al, en herinnerde me hem als een 'feel-good-movie'. Onderwerp: een arme jongen uit Mumbai die de Indiase versie van Lotto Weekend Miljonairs wint. 
De show
Zelfs op de poster staat dat het zo'n fijne film is.
De werkelijkheid is toch een tikje anders: het is niet alléén een feel-good film. Ik las ergens op internet, dat de film heel goed het echte India-gevoel weergeeft. En zonder dat ik er zelf ooit geweest ben, geloof ik dat dat waar is: de armoede, kinderen die aan hun lot zijn overgelaten (zonder ouders), anti-moslimgeweld, gangsters die de kinderen uitbuiten, en zelfs blind maken omdat ze dan meer opbrengen bij het bedelen, het prostitueren  van jonge meisjes, misleiding van toeristen door kinderen, kleine misdaad: allemaal manieren om te overleven in een overbevolkt en arm land. Ja, dat is voor mij wel echt India, en niet om je fijn bij te voelen. 
Op de vlucht 
Prachtige scene met de jonge Jamal, die ontsnapt uit de plee waar zijn broertje Malik hem heeft opgesloten. Hij stort zich in het strontgat naar beneden en 'zwemt' zo naar buiten. 
Broer Salim, die Jamal meestal de baas is (pikt bij voorbeeld meisje Latika van hem af) komt in dienst van gangster Javed. Hij vermoordt hem uiteindelijk om Jamal en Latika te redden, maar dat kost hem ook zijn eigen leven. 
Latika; groeit op samen met Jamal en Salim; is de derde van De Drie Musketiers. Het  'feel-good' komt vooral door de hereniging aan het slot van Jamal en haar. - En natuurlijk de giga-prijs die Jamal wint, én ten slotte toch krijgt. 
Jamal wint de Lotto. De film laat zien hoe hij alle antwoorden weet, het komt allemaal voort uit gebeurtenissen die hem in zijn leven zijn overkomen. In flashbacks worden ons die getoond. 
De drie kleine Musketiers 
Dit is een echte sloppenwijk in India. De film was een daverend succes, en de makers doneerden toen $ 500.000,00 aan  deze wijk.
De film is gebaseerd op het boek Q and A van de Indiase schrijver en diplomaat Vikas Swarup; het scenario is van Simon Beaufoy. De film werd overladen met prijzen. 
De film kan net zo goed een misdaadfilm genoemd worden, de martelscenes bijvoorbeeld om Jamal te laten bekennen dat hij gefraudeerd heeft, liegen er niet om.
Regisseur Danny Boyle in 2008. Hij reisde drie keer naar India om de film 'echt Indiaas' te maken. (Er wordt ook veel Hindi gesproken). Boyle maakte in 2015 de film Steve Jobs. 
Trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten