zaterdag 2 januari 2016

Jochem Myjer, Even geduld aub


Dvd-hoes
'Even Geduld aub' werd op Nieuwjaarsdag uitgezonden. Het was een opname, en daardoor was het voor mij iets gemakkelijker om over te bloggen, er staan al  wat filmpjes van de show op YouTube. Want het is moeilijk om een cabaretier te verslaan, zelfs als je de hele tijd om hem hebt moeten lachen. Ik herinnerde me nog wel, dat hij op een gegeven moment achter mekaar dingen aan het zeggen was, rap en in ritme, als een geoliede machine die dingen uitbraakt... Maar bij God waar ging dat ook weer over? Het leek wel een rap-nummer...
En het eerste dat ik vond toen ik googelde was juist dat stukje uit de show: het jongetje dat met zijn vader naar een kinderboerderij gaat en de dieren opsomt...
Paard kip geit koe biggetje, biggetje
Of dat stukje 'Ik hoor je niet', een liedje van één regel, zo gemakkelijk toe te passen als je ergens geen zin in hebt. (Wat me aan het 'Oost-Indisch dement' van zijn Oma doet denken, uit dezelfde show.) 
Ik hoor je niet, en Dialecten: Met de Groningers en hun 'natte tsee', en de Friezen die Jochem zelfs helpen als hij wat somber is, dan zet hij radio Friesland aan. 'Ze praten altijd alsof ze een kneepje in de billen krijgen, en gaan dan een stukje omhoog met hun stem. Alleen je weet nooit wáár.' 
Ik wist niet, dat Myjer ook ernstig ziek is geweest, hij heeft een tumor aan het ruggenmerg gehad. Hij is daaraan geopereerd, en is geheel en al genezen! Het geluk dat hij ondervindt nu hij weer tijd van leven heeft, stráálde van hem af. Het mooiste - het was tevens het einde, het hoogtepunt van de show - was toen hij thuis kwam uit het ziekenhuis. Zijn vriendin had de slaapkamer versierd met balonnen. Zijn dochtertje (hij heeft twee heel jonge kinderen) stond zwijgend naar hem te kijken, ze wist niks te zeggen. Was ze boos op Papa? 'Als je het niet kunt zeggen, zing het dan maar',  raadde Papa Jochem aan. Ze keek omhoog naar de balonnen. Je zag een filmpje van haar gezichtje op de achterwand, klein, blozende wangetjes, terwijl ze zong voor Papa: 'Lang zal hij leven, lang zal hij leven....'
Heel ontroerend.
Myjer is van een heel ander kaliber dan Finkers, maar ook een groot vakman, Ik ken hem als de ADHD-cabaretier, die naam maakt hij nog steeds waar. 
Indrukwekkend dat hij voor dat grote Carré staat.
Indrukwekkend vooral vond ik zijn levensblijheid. 
Ook deze show was  heel erg genieten!
Jochem Myjer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten