zaterdag 16 januari 2016

David Bowie: Five Years, Francis Whately, 2013

Dvd
Natuurlijk was ik ook aangedaan door de dood van David Bowie. Hij heeft verschillende hits gehad die ik leuk vond, en ik ben van hetzelfde geboortejaar als hij, 1947. Ik heb hem dus helemaal meegemaakt.  
Bowie op oudere leeftijd. 
De documentaire groepeert zijn carrière rond 5 belangrijke jaren: ze volgen hier, met foto's:
Ziggy Stardust, 1971.
1975, The Young Americans....
....en The Thin White Duke.
1977: Low.....
en Heroes. 
1980: Ashes to Ashes
1983: Let's dance, commerciëler.
Een échte Bowie-fan ben ik nooit geweest. Er zaten te vaak liedjes bij waar ik niks aan vond. Maar Major Tom was natuurlijk geweldig!
Wat me trof in deze documentaire, was dat Bowie alles zelf deed: hij schreef de muziek, maakte zijn eigen kleding, ontwierp de make up. 
Wat betreft de muziek wist hij de goede musici om zich heen te verzamelen. Er werden ook wat stukken geanalyseerd, en toen hoorde ik pas bijzonderheden die me nooit waren opgevallen, en die zijn werk juist erg bijzonder maken.
Ja, een fenomeen was hij wel. En zelfs zijn sterven was bijzonder, zo een paar dagen na zijn 69e verjaardag. Ivo van Hove, opera-regisseur, wist als een va de weinigen dat Bowie aan kanker leed, en huilde toe hij over hem sprak op de televisie. Bowies opera Lazarus (geregisseerd door Van Hove) loopt nog, en er is juist een nieuw album uit, Black Star.

Na de vijf vruchtbare jaren van de documentaire maakte Bowie nog 11 albums. Toen zweeg hij een hele tijd, tot verleden jaar. 
Ik geef hier nog wat extra foto's van de man, die 'de pop verhief tot kunst', aldus Nieuwsuur.








Dit zijn de enige fotootjes die ik kon vinden van Francis Whately, de maker van de film
Heel mooi: van zijn slot-album Black Star.
En achteraf gesproken veelzeggend: Lazarus. 
David Bowie is een artiestennaam, hij heette in werkelijkheid David Robert Jones. Hij heeft een enorme invloed gehad op andere musici, zoals Lady Gaga en Madonna. 
Op het moment is er een expositie van hem in het Groninger Museum. Eerder was die te zien in het Victoria and Albert Museum in Londen.
Ik heb voor de tentoonstelling geboekt. 

En ten laatste: de trailer van David Bowie: Five years.
David Bowie heeft zijn leven lang gevochten tegen zijn eigen zwarte kant. Hij was bang dat hij ook krankzinnig zou worden, net als zijn broer. Door de drugs ging het ook een tijdlang slecht met hem. Maar hij was verbaasd toen op een zeker moment bleek dat hij ook zonder de invloed van drank of drugs liedjes kon schrijven.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten