donderdag 7 januari 2016

Catrinus van der Veen, Fotojournalist

Soms treft een foto uit de krant je bijzonder. Kijk maar eens naar dit kindje, afgebeeld in de Trouw van dinsdag 5 januari:
 
Het onderwerp dat bij de foto hoorde was Acht Asieltaboes doorbroken; bij die taboes  horen bijvoorbeeld geen voorrang meer krijgen bij een sociale huurwoning, of jaren moeten wachten op gezinshereniging.
Maar het gaat me nu niet om de vluchtelingen - al moet ik zeggen dat dit kind me recht in mijn hart keek - het ging me om de fotograaf, Catrinus van der Veen. Ik kende hem helemaal niet, terwijl hij al veel meer prachtige foto's gepubliceerd heeft. Ik geef hier een kleine bloemlezing: 
Koning Willem Alexander bij de opening van de Royal A-Ware dairy farm, Heerenveen. 
Foto uit de Leeuwarder Courant, die ook geplaatst werd door de New York Times, bij de foto's van de dag. 
Vliegtuigspotters, NRC-reader 
Ik weet niet uit welk jaar, Brabants Dagblad 
Vermaak op de dijk, in de storm, 
Diederik Samson van boven, The Post online 
Skûtsjesilen
Groningen, opening eerste digitale 3D-filmzaal, Infoversum
Losse foto; langs de zeedijk vliegt een scholekster boven een tulpenveld.
Nu echt: skûtsjesilen
Vierhonderd Friese paarden langs het strand bij Callantsoog, recordpoging. Stoet van meer dan een halve kilometer lang.
En hier de fotojournalist zelf, in dienst bij Fotobureau Noord Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten