zondag 17 januari 2016

Benedictus van Nursia, vijfde eeuw na Christus.

Op de Oudejaarsavond-conference van Herman Finkers kwam aan het eind Benedictus van Nursia voor. Terwijl wij naar de serene, naakte dans keken van een mooie vrouw, vertelde hij één van de principes van de Regel van Benedictus van Nursia.
Nu heb ik al een paar jaar een boekje in mijn kast staan, met de titel: Een levensregel voor beginners; Benedictijnse spiritualiteit voor het dagelijks leven, door Wil Derkse. Het boek is van 2003. Derkse zelf is geen monnik, maar een oblaat, wat betekent (ik citeer Derkse): 'Je van een afstand afstemmen op het monastieke leven waarmee je verbonden bent.'
Deze heb ik al een poosje. Mijn uitgave heeft een groene kaft.
Het is een goed boekje, dat van Derkse. Maar ik had nu, na Finkers, behoefte aan de Regel van Benedictus zelf. Dus zocht ik verder.
Er is op het moment nogal veel in de handel. Het beste leek mij het boek Regel; richtsnoer voor monastiek leven. 
Lijkt me een heel mooie uitgave, is ook zeer recent (2015), maar is (nog) niet via de bieb te krijgen.  
Ik probeerde het via de bibliotheek te lenen, maar dat lukte niet.
Een ander boekje was: De Regel van Benedictus beleven, door Bertrand Rollin. En nog een was: De regel van Benedictus, de vertaling met de Latijnse brontekst, door Patrick Lateur; met commentaar van broeder Benoît Standaert osb en... jawel: Wil Derkse.
Ik kocht het boekje van Rollin, voor € 6,90, en leende dat van Lateur van de bieb.
Terzijde: dat van Rollin had ook al een voorwoord van Derkse. Die man komt in elk boekje over Benedictus voor.

Rollin schreef een eigenaardg boekje: hij behandelt namelijk de regel van Benedictus niet chronologisch, zoals Benedictus dat zelf deed, maar behandelt thema's: Fundamentele structuur, de Geest van de Regel, het dagelijks leven gehoorzaamaheid, spreken en zwijgen, nederig zijn is echt en waarachtig zijn, enzovoorts.
 
Deze heb ik erbij aangeschaft, maar die geeft de tekst per thema; erg rommelig, al die nummers van Benedictus' regels door elkaar. 
Mijn eerste indruk was dat ik het verkeerde boek gekocht had: rommelig, om er een eigen indeling op na te gaan houden. Veel prettiger is het dat de tekst ook in het origineel erbij gegeven wordt, en precies zo vertaald wordt. Dan maar geen commentaar.

Voor nu laat ik het hierbij. Een spiritueel werk als de regel van Benedictus laat zich door mij niet achter mekaar lezen. Ik heb er veel meer aan één belangrijk inzicht te winnen per keer. Dan ben ik in staaat het boek verder weer een tijd lang te laten liggen.
Zo ging het bij Finkers niet alleen om het multi-tasken, maar ook om de strijd tegen de zinloosheid. Het leven is niet zinloos. Zou het zinloos zijn, dan is de wereld volmaakt. Wij moeten hem juist helpen naar de volmaaktheid voeren. Daartoe is schoonheid, kwetsbaarheid en zachtheid nodig.

Ik kom dus nog terug op Benedictus.
Op mijn eigen tijd.
Precieze vertaling en het Latijn ernaast: erg mooi.
Afbeelding van Benedictus van Nursia, geboren 480, gestorven 547.
Piepklein filmpje, met Antoine Bodar, op zoek naar Benedictus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten