vrijdag 11 december 2015

Newsha Tavakolian, Iraanse fotografe en kunstenaar

Thomas Erdbrink maakte een mooie serie, getiteld Onze man in Teheran. Helaas heb ik die gemist, maar gelukkig is dat nog goed te maken. Met alvast dank aan de bieb. 
Thomas is getrouwd met de Iraanse Newsha Tavakolian, die op 27 november uit handen van Prins Constantijn de Prins Claus-prijs ontving.. 
Newsha maakte tijdens haar speechje een leuke vergelijking tussen zichzelf en Beatrix: net als zij was het beste wat haar was overkomen haar huwelijk met haar man.
Soms gaan dingen volkomen ten onrechte langs je heen. Ik zag de prijsuitreiking, en het drong niet tot me door. Zoals ook Onze man in Teheran niet bij mij binnenkwam. Voor de fotografe werden mijn ogen pas geopend toen Thomas Erdbrink een paar dagen later bij een van de talkshows aan tafel zat, en over de foto's van zijn vrouw vertelde.
Erdbrink liet met name deze foto zien: hij is gemaakt als een cd-hoes, bij een niet bestaande cd. 
Maar dat geldt voor alle foto's: vrouwen mogen in Iran hun stem niet laten horen. Tavkolian geeft hen nu in elk geval een gezicht.
18-jarige Koerdische strijdster tegen IS
Hier het echtpaar samen
Untitled
Deze foto spreekt voor zichzelf. 
Portret van Somayyeh; gescheiden, 32 jaar. 
Van de tentoonstelling Beyond Dreams and Reality
Ik vind het allemaal erg mooie foto's. Ik ga dan ook beslist naar de expositie op de Herengracht 603, in het Prins Claus Fund. De tentoonstelling van Newsha Tavakolian met de titel 'I know why the rebel sings'  is daar tot 4 maart 2016 te zien.
Hier kun je nog iets meer zien van haar foto's.
En dit is haar website: Newsha Tavakolian Photography

Geen opmerkingen:

Een reactie posten