woensdag 16 december 2015

Maxim Hartman

Maxim Hartman, 1963
Maxim Hartman is een jeugdliefde van onze kinderen. Hij maakte toen deel uit van het duo Rembo en Rembo (uitgezonden tussen 1987 en 1995). Wij keken met de kinderen mee en lachten even vrolijk als zij. De filmpjes waren anders, brutaal, gedurfd.
Om die reden kijk ik altijd wel even als Hartman tegenwoordig opdraaft bij bijvoorbeeld De Wereld Draait Door. Met dat 'echte voor mannen' heb ik het nu eens wel, dan weer niet zo. Maar ik ben dan ook een vrouw. En ergens op internet las ik, dat hij de televisie-hooligan is. De naam bewijst al dat ik daar geen echte fan van kan zijn.

Eerst wil ik het filmpje laten zien waarmee hij hier ten huize beroemd en geliefd is geworden. Het staat niet op Yout Tube, maar het is gemakkelijk te bewonderen via de VPRO-site. (Via deze link zie je het filmpje direct.) Daar zijn alle Rembo en Rembo-scenes trouwens nog terug te vinden.

Hier eentje die wél op YouTube staat: Gluurbuur.

Ik zou er niet op gekomen zijn om over Hartman te schrijven, als er niet twee leuke dingen gebeurden.
Ten eerste is hij gevraagd om filmpjes te maken over het veilig fietsen voor toeristen in Amsterdam. Bij DWDD waren daar een paar leuke voorbeelden van te zien. Ook deze link gaat rechtstreeks naar de voorbeelden.

Het tweede was zo mogelijk nog verrassender - en de feitelijke aanleiding om over hem te schrijven:
Bij de terugblik van DWDD van vrijdag 11 december jongstleden werd aan een paar vaste gasten gevraagd wat hen dit jaar gesteund had om het leven door te komen. Dat klinkt zwaar, en voor sommigen was het ook een serieuze zaak. Iemand noemde Angela Merkel met haar inspirererende politiek; een ander Amos Oz, met zijn opmerking dat terroristen geen humor en geen nieuwsgierigheid hebben. (Nieuwsgierigheid doet je verplaatsen 'in de huid'  van een ander, is empathisch. Als je die kwaliteit hebt, zul je een ander nooit willen vermoorden.)
Allemaal mooi.
Maar Hartman....
Als 'echte man' haalde hij troost niet bij andere mensen, maar uit dingen. In zijn geval: uit hele kleine gebruiksvoorwerpen. Het spijt me dat ik ze hier niet rechtstreeks kan laten zien, want juist die prutsdingetjes (ik bedoel dit niet pejoratief) waren zo prachtig. Hij liet een fietspompje zien, zo groot als een lucifer, die nog werkte ook! Piepkleine zaagjes, een boormachientje, een mes.
Koken deed hij ook klein: een mini-bakje met ienie-mini sateetjes.... Een poppenmesje om het poppenvlees mee te snijden.
Ik vond het erg mooi! Hier komt de link naar de uitzending van 11 december, Maxim zit vanaf 46.12 minuten. Om 54.23 is het klaar.

En net toen ik mijn blog wilde afsluiten, vond ik dit filmpje: een tweet van Hartman:
'Van die dingen.' 
Heb ik toch nog iets meer kunnen laten zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten