donderdag 3 september 2015

Ik begon zo hoopvol....

.... met te schrijven over het vluchtelingenvraagstuk. Ik dacht, als ik alle voorstellen en ideeën bestudeer, zal zich misschien wel uitkristalliseren waar de oplossing ligt.
Het bracht me in elk geval een wat preciezere definiëring van het probleem.
Maar intussen ben ik verder weg dan ooit van het idee waar de oplossing moet liggen. Nog erger:  ik kan niet eens goed mijn eigen plaats bepalen.
Vanmorgen stond op de voorpagina het aangespoelde lijkje van de driejarige Aylan Kurdi.
Een peuter, precies zoals een peuter slapen kan. Maar dit kind is dood. Iedereen is hierdoor aangegrepen, zelfs de sterkste tegenstanders van toelating. 'Ze hadden hier ook niet naar toe moeten komen,' hoorde ik iemand uit dat 'kamp' zeggen.
'Maar wat als je land geteisterd wordt door oorlog?' bracht ik er tegenin.
Maar ik weet ook, dat iedere vluchteling nu beweert uit Syrië afkomstig te zijn, terwijl dat maar de vraag is.
En wat als de angst van Ephimenco - en niet alleen van hem - waar is, dat we een invasie krijgen van moslims. Een groep mensen die een cultuur en een traditie hebben van haat tegen alles wat westers en modern is. Onze beschaving zal veranderen, kunnen wij dat aan?
Weer een ander tegengeluid: ik beschreef hier, hoe de 'denker des Vaderlands' betoogde, dat particulieren niet het initiatief moeten gaan nemen. Laat dit bij de overheid, die er de middelen en de deskundigheid voor heeft. Het verleden (negentiger jaren, Bosniërs) bewijst, dat er van alles mis ging met goedwillende burgers die kamers over hadden voor vluchtelingen.
Maar nee, de Christen Unie propageert, geheel in strijd met dit verstandige idee, samen met een  groep in Apeldoorn, het opnemen van vluchtelingen in eigen huis.
Of neem Hongarije: hoe zit het precies met de chaos van de treinen vanuit Boedapest naar Oostenrijk en Hongarije?
Hoe zit het überhaupt met de 'plicht tot registratie', waarvan ik steeds lees dat die in Hongarije ligt? Volgens de akkoorden van Dublin moest het eerste land waar de vluchtelingen aankwamen de mensen toch registreren? Dat is dan toch Griekenland?
En dan hoor ik vandaag premier Orbán zeggen, dat de vluchtelingenstroom het probleem van Duitsland is, niet van Hongarije.
En oh ja: als er regels komen voor opvang, dan zou dat in landen als Polen of de Baltische staten betekenen dat die kosten die van de pensioentjes van de plaatselijke bevolking te boven gaan.
En hoe moet het met mensen die al lang (ik heb het nu weer over Nederland) wachten op een sociale huurwoning, en die zich nu voorbijgestreefd zien door een vluchteling? Met andere woorden: de vluchteling gaat voor? Ik kan me de woede van de wachtende Nederlander eerlijk gezegd wel een beetje voorstellen.
De premier van Tsjechië heeft gezegd, dat hij gewoon geen moslims in huis wil, de eigenheid van de bevolking mag er niet aan gaan. IS het niet beter om een grens te trekken, te zeggen: we willen onze eigen cultuur zomaar niet offeren? Ik zie opeens een oase voor me, van een plek waar alles bij het oude gebleven is.
Ik schrijf opeens met grote aarzeling, nu ik DEZE zin heb opgeschreven.... 'Een plek waar alles bij het oude gebleven is.' Zit ik nu niet zelf middenin de vreemdelingenangst?
Bang ben ik zeker. De druk van de vluchtelingenstroom is heel erg groot. Ik zag op het journaal op het treinstation in Boedapest een man die zich met zijn vrouw en kleine baby op de rails gooide. Hij sloeg zich in wanhoop op zijn eigen hoofd, en schreeuwde. (De schreeuwen en kreten gaan me sowieso door merg en been nu en dan.) Ik stel me de verschrikkelijke reis voor die de mensen achter de rug hebben, hun hoop nu eindelijk het doel bijna bereikt te hebben, en dan nu gedwarsboomd te worden. Want de trein gaat niet weg. Opeens ook neemt Hongarije zijn taak wél serieus, en gaat mensen registreren. (Eerder lieten ze ze maar door, om er vanaf te zijn.)
Nog iets: Sybrand Buma pleitte voor Safe Havens. Ik heb er geen commentaar bij gegeven, maar ik dacht, net als vele anderen, aan Srebenica. Safe Havens, tegenover Islamitische Staat...? Wat denkt Sybrand wel?
Dan wordt er ook nog gepraat over het Schengenverdrag: het zou kunnen, dat dat geen stand meer houdt. Dat de grenzen dicht gaan, dat er weer als vroeger controles komen. Is dat erg? Het schijnt niet goed voor de economie te zijn. Maar verhelp je er wel de 'overstroom' aan mensen mee?
Ik heb het nog niet eens over de criminelen gehad, de mensensmokkelaars. Die steeds betere wegen vinden. Inspelen op actuele ontwikkelingen. Alternatieve routes aanbieden als er iets gevonden wordt tegen hun misdadige werkzaamheden. Hoe pakken we die lui? Wáár pakken we ze?
Ik zal de discussie en de ontwikkeling blijven volgen, maar met een steeds zwaarder hart.
Syrische vluchtelingen steken de grens naar Irak over bij het Peshkhabour-grenspunt, nabij Dahuk
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten