vrijdag 28 augustus 2015

Eyes wide shut, Stanley Kubrick, 1999.

Poster, met hoofdrolspelers Nicole Kidman en Tom Cruise
Het was voor mij de derde keer dat ik deze film van Kubrick zag. Ik herinner me, dat hij overleed voordat hij in 1999 in première ging. De film is genegeerd bij de Oscar-uitreikingen.
Er zitten beelden in deze film die ik buitengewoon fascinerend vind. Het gaat uiteraard om de 'mis' die opgedragen wordt in het huis van een stel rijke mensen, waar Tom Cruise als dokter Harford onrechtmatig is doorgedrongen. De muziek is vreemd, er gebeuren gekke dingen, de 'priester' slaat steeds met zijn stok om de grond, er staan mensen in mantels met kappen om hem heen, iedereen is gemaskerd. Dat loop uit op een onthulling van de kring mensen, het zijn naakte vrouwen. Daarna vindt er een grootse orgie plaats.
Om die orgie moet ik dan weer een beetje lachen, lijkt mij een beetje al te filmisch opgenomen.... maar de maskers zijn indrukwekkend.
Ik heb me bij de foto's dit keer dan ook beperkt tot die met de maskers.
Het verhaal is natuurlijk een andere kwestie: Het artsenechtpaar lijkt wat op elkaar uitgekeken te raken, ze scheren langs de rand van elkaar bedriegen. Zij is wel zo open dat aan hem op te biechten, hij schrikt er toch zo van, dat hij op nachtelijke 'strooptocht' gaat. Zo komt hij bij het zeer besloten feestje in het grote landhuis terecht.
Alles komt uiteindelijk goed. De boodschap van de film lijkt toch te zijn, voorzichtig te zijn met vreemdgaan als je huwelijk wat sleets raakt. Eyes wide shut lijkt te slaan op het dromen met open ogen. Zij heeft weliswaar echte nachtmerries, hij komt er in eentje in de werkelijkheid terecht.
Nu volgen zoals beloofd de maskers:



Dit is ook weer zo'n prachtig beeld: Nicole slaapt naast het masker van haar man. Ik kan hier uren naar kijken!
Onze Tom zelf, behind the mask ;-)
Het ritueel met de vreemde muziek: fascinerend.

De vrouw die Cruise redt. Of was het maar een spel?

 
Vind nog wat meer informatie over Eyes Wide Shut bij de Filmconnaisseur.
Trailer
Zij nog vermeld, dat de film losjes is gebaseerd op de roman Traum Novella van Arthur Schnitzler, 1926.
 
Ik vind Tom Cruise af en toe stomvervelend, met zijn mooie lachje en zijn lange (dokters)jas. Hij irriteert me met zijn mooiigheid. Maar hetzelfde had ik met Nicole Kidman, toen ze zogenaamd dronken was en in de armen hing van een of ander zogenaamd verleidelijk heerschap. Bah.
Iemand, ik weet niet meer wie, schreef op internet dat het zo mooi uitkwam met deze relationele problemen, omdat Cruise en Kidman zelf toen in dezelfde situatie verkeerden. Ze scheidden in 2001, na een huwelijk van 11 jaar. (In de film zijn ze 9 jaar getrouwd.)
Kidman en Cruise nog getrouwd. De scheiding kwam in 2001.
Ontdekking voor mij: de muziek (niet die van het ritueel, de themamuziek van de film) is van de Hongaar George Ligeti!
Ligeti 1923-2006
Stanley Kubrick, 1929-1999
 

 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten