zondag 16 augustus 2015

300, Zack Snyder, 2006.

Fantasy-oorlogsfilm, gebaseerd op het stripboek van Frank Miller en Lyn Varley van 1998. Gefictionaliseerde her-vertelling van de slag bij Thermopylae, tussen Xerxes I van Perzië en Leonidas van Sparta.
De hele film is een nabootsing van de strips, met veel gebruikmaking van computertechniek.
Het is een 'echte mannen-film', niks voor Agnes dus. Toch maar gekeken, omdat de beelden anders zijn dan anders, hetgeen ongetwijfeld te maken heeft met het kopiëren van de strips.
Poster
Leonidas (van de bonbons, haha) met vrouw en kind. Vrouwen en kinderen van de Spartanen waren al even gehard als de mannen. 
De tegenstander, Xerxes. Heeft niets liever dan dat men voor hem knielt. 
Het gebrul dat hierbij hoort is niks voor mij. Nou ja, de plaatjes waren wel wat bijzonder. Ik las dat het decor voor verschillende doeleinden gebruikt wordt, vanuit verschillende ooghoeken gezien zag het er steeds anders uit.  
Monsters, meevechtende olifanten: het was echt een 'sprookje'.  
Het bloed spatte me om de oren. 

De kleuren waren soms mooi, allemaal bruin bijvoorbeeld.
De Spartanen droegen van die mooie latex broekjes. :-)

 
Volgen nu nog wat beelden uit het  stripboek van Miller en Varley
\
Idem 
 
 
 
Trailer
En dit is heel leuk om even te zien: iemand bladert door het boek van Miller en Varley. Ik houd niet van geweld, maar ik kan wel zien dat de plaatjes kwaliteit hebben. Wat ik ook aan de film zag.
Overigens is het verhaal van Leonidas en Xerxes naar Herodotus.
Een wat jonge Zack Snyder.
En natuurlijk kon een persiflage niet uitblijven. Hier ook even van proeven: Meet the Spartans. Kreeg 'overwhelmingly negative reviews'.
 
 
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten