donderdag 19 februari 2015

As I lay dying, James Franco, 2013.

De verfilming van het boek van Faulkner met deze titel, zie mijn blog TERWIJL IK AL HEENGING .

Na het boek was ik ook wel weer nieuwsgierig naar de film, hoewel mij leek dat het boek niet te verfilmen was. Al die verschillende perspectieven in dat boek, hoe doe je dat?
Eén van de manieren was, het scherm in tweeën te splitsen:
 
 
Links Anse Bundren, rechts Jewel.
Op de hoes Darl, onmiskenbaar de hoofdrolspeler; James Franco, de regisseur speelt zelf die rol.
Anse Bundren, geweldig gecast. Tim Blake Nelson.
Hier Nelson 'normaal'. 
Vardamon. 
Dewey Dell 
De overtocht over de rivier 
.
Cash, de timmerman, en Darl
Trailer
Ik vind bijna altijd het boek beter dan de film, ik heb het vast hier al eerder gezegd.  Toch is het knap gedaan, de verschillende perspectieven komen in de verschillende voice-overs wel naar buiten.
Ook is de film een welkome aanvulling op het boek, omdat het moeilijk is alle stukjes in elkaar te passen. Tegelijk zit daar een addertje onder het gras: de schoonheid zit 'm ook een beetje in de gezaaide verwarring, en die is nu meteen opgelost. Maar misschien kwam dat ook wel omdat ik het boek al gelezen had.
Wat een voordeel is, is dat de personen echt goed gecast zijn. Die afschuwelijke Anse, met zijn vieze mond die de hele tijd open staat. En dat hij dan aan het eind een parelwit gebit heeft, plus een nieuwe, afschuwelijke vrouw.
En de enige normale, Darl, draait de gevangenis / het gekkenhuis in, omdat hij zijn moeder niet langer wilde onteren en de schuur met haar lijk in brand stak...
Terwijl ik zo schrijf, kom ik erachter dat ik het toch een hele mooie film vond.....
Franco als zichzelf. Hij speelde ook de hoofdrol in de biografische film over James Dean

 
.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten