zaterdag 3 januari 2015

The Birds, Alfred Hitchcock, 1963

Poster
Als adolescent las ik het boek De vogels van Daphne du Maurier. Ik zeg 'boek', maar het zou ook best een verhaal in een boek geweest kunnen zijn.
Het was zo'n geschiedenis die je bijblijft. Met alle onwaarschijnlijkheid ervan kon je toch de angst van die aanvallende grote vogels heel goed voorstellen, zeker omdat ze in zo'n massa optraden.
Ik wil het boek zeker nog een keer lezen, maar heb nu maar eens de film gezien van Alfred Hitchcock. Ik heb nu al aardig wat films van hem gezien, deze ontbrak er nog aan.
Wat me anno 2015 wel opviel, was hoe traag  Hitcocks films zijn.
Maar dat is dan ook een tijdsbeeld, tegenwoordig zijn de films veel sneller dan destijds.
 
Dit is de plaats des onheils
Hoofdfiguren in de film zijn Melanie Daniels, gespeeld door Tippi Hedren; Mitch Brenner, haar geliefde, door Rod Taylor; zijn zus Cathy en moeder Lydia, gespeeld door respectievelijk Veronica Cartwright en Jessica Tandy. Mrs. Bundy wordt vertolkt door Etehel Griffies.
Melanie, Cathy en Mitch
Mitch, Melanie en Lydia
Lydia Brenner
De vogels maken zich op voor de strijd vlak bij school.
Melanie met de schoolkinderen op de vlucht; btw is hier te zien dat er ook een zwartwit versie bestond van de film, naast de kleurenversie die ik zag.
Ethel Griffies, als Mrs. Bundy
Het verhaal is, dat Melanie een koppeltje parkieten koopt voor Mitch, die zij toevallig ontmoet in een dierenwinkel. Ze reist naar Bodega Bay, waar hij woont, en zet de vogels in zijn huis, als geschenk voor zijn zusje Cathy.
Ze vaart terug de baai over, en wordt aangevallen door een meeuw. Dat is de eerste waarschuwing. Allengs worden de vogel-aanvallen groter en ernstiger. Lydia treft een man die gedood is;
Gevonden slachtoffer van een vogel-aanval. 
Melanie vindt het gedode lichaam van de dorpsonderwijzeres, die haar leven geofferd heeft voor het redden van de kinderen.
Kinderen op de vlucht voor de vogels.
In het dorp wenst niemand te geloven dat er iets ernstigs aan de hand is, behalve de man die meent dat het einde der tijden daar is. De familie Brenner trekt zich samen met Melanie terug in huis, alle ramen en deuren worden gebarricadeerd. Het mag niet baten, ze komen toch binnen, en Melanie raakt in een shock.
De familie probeert heel voorzichtig het huis uit te komen, en in de auto te stappen. Dat lukt, ze trekken weg. Einde film.
 
Een ander einde hield in, dat ze naar San Francisco reden, en onderweg door de vogels werden aangevallen op het canvas dak van de auto. Dat liep behoorlijk slecht af, nog eens te meer omdat op de brug naar San Francisco hele drommen vogels zaten. Hitchcock heeft dit einde niet kunnen realiseren, het zou nog eens zo veel maanden méér werk zijn geweest.
Een 'teaser-trailer'  van Hitchcock.  
Gewone trailer. 
Spotprent
 

Er zijn nog wel meer van dit soort plaatjes op internet te vinden.
Gelukkig dat hij altijd zijn kalmte bewaart....
Hier hebben we alles inéén.... ;-)
Ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat The Birds niet zo vaak vertoond wordt op de televisie. Vandaar dat ik de dvd's bij de bieb heb geleend. Er zat meteen een documentaire bij over de film, waarin onder anderen Tippi Hedren en Rod Taylor als veel oudere mensen terugkeken op hun rol, en vertelden hoe de film gemaakt was. Interessant was bijvoorbeeld dat soms gebruik gemaakt werd van een schilder, bijvoorbeeld voor een blik op het landschap achter de baai. Voor de vogels maakte men gebruik van tamme exemplaren, maar ook van nepvogels en trucages. Het maken kostte zeer veel tijd, en vermoeide de hoofdrolspeelster een keer zo zeer, dat ze een week lang moest bijkomen. Dat moet geweest zijn bij de aanval op Melanie op zolder, die plaats vond met echte vogels aan elastieken banden.
De kinderen die vluchten lopen op een loopband, de rest werd erachter gemonteerd. De geluiden in de film zijn een mengsel van echte vogelgeluiden en elektronische geluiden.  
 
De oorzaak van de aanvallen van de vogels wordt niet besproken. Je gist ernaar, of het wellicht te maken heeft met de twee 'lovebirds' die Melanie daarheen gebracht heeft. Of is Melanie er de oorzaak, alles is immers begonnen met haar komst? Eén van de dorpelingen, een moeder, beschuldigt haar ervan. Maar waarom was zijzelf dan het eerste slachtoffer? Er is ook geopperd dat het psycho-analytisch verklaard zou kunnen worden uit de moederbinding tussen Mitch en Lydia. Uiteindelijk meent men, dat The Birds model staan voor het kwaad dat ons redeloos kan overkomen.  
Ten slotte hier de bron voor de film 
En een jonge Daphne du Maurier.
Daphne du Maurier werd door mijn moeder gelezen, ze stond bij ons in de kast. Ik ken van haar onder andere Rebecca, dat by the way óók door Hitchcock is verfilmd!
 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten