zaterdag 6 december 2014

Modern Times, Geschiedenis van de 20e Eeuwse Fotografie

Op 1 november werd de nieuwe Philipsvleugel van het Rijksmuseum geopend met de foto-tentoonstelling Modern Times. Gisteren zijn we er met Peter en Marijke naar toe gegaan. Ik vond het zeer de moeite waard. 
Omslag Catalogus, Modern Times, Photography in the 20th Century. Er staan 10 essays in dit boek. Ik vermoed dat die parallel lopen met de thema's van de expositie. Er waren o.a. portretten, natuurfoto's, techniek, dagelijks leven en oorlogsfoto's. Die laatste maakten op mij veel indruk.
Niet alles was trouwens even mooi, Ton en ik ervoeren dat hetzelfde: sommige foto's waren bewogen, die zouden we zelf zo in de prullenbak gegooid hebben. - Maar veel waren dat er ook weer niet.
 
Peter en Marijke langs de koopwaar op weg naar de expositie.
Ed van der Elsken, Juliette, Sèvres 1950-1955 (spelend dochtertje)
Kerkdeur, Edward Wester 
De foto links trof me: het was een rijweg, maar 'als een Mondriaan' teruggebracht tot een streep aan de horizon. Op de voorgrond gebarsten klei. 
Karl Blossfeld e.a., Plantstudie 1928. 
Eva Besnyö, Naakt, 1932, Boedapest. 
Een wand vol 'Dutch Heads', w.o. Beatrix; Stephen Vanfleteren. 
Dit blauwe huis is van een kunstenares in België. Niemand had problemen met ontwerp of kleur. Foto Han van der Meer.
Dit mag ook in België: nauwelijks ramen aan de voorkant.  
Portret van Enah, één van de Japanse 'troostmeisjes'; Jan Banny, 2008-2009 
Onderkomen van vluchtelingen in Calais 
Tijdlijn van alle fotografen met werk op de tentoonstelling 
Hurkend Meisje, New York City, Helen Levitt, 1980 
Evert snijdt brood 
Deze foto van Evert was bij ons behoorlijk favoriet. Ook een prachtige foto van een knielende, biddende vader. Helaas niet terug kunnen vinden op het internet. 
Ik weet helaas geen titel meer; foto Ton.  
Prachtig! Helaas ook geen info over, foto Ton.
Op de terugweg, richting tram en bus. Wat mij betreft moesten we de tentoonstelling wat afraffelen. Onvermijdelijk, gezien de tijd. Toch heb ik er veel van meegenomen!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten