dinsdag 11 november 2014

Geschiedenis van een gevallen engel - Henning Mankell, 2011

Boekomslag
Een ongelooflijk slecht boek. Niet lezen!
Terecht noemt de een of ander recensie dit boek 'ongeïnspireerd.'
Ik ben geen echte detective-lezer (niet dat dit een detective is), maar één keer heb ik een Wallander gelezen, en met plezier!
Dus dacht ik dat het geen kwaad kon eens een andere Mankell te lezen.
Dat kon wel kwaad.
Ik heb het niet eens uit gekregen.

Wat het me wel geleerd heeft, is dat Mankell al decennialang de helft van het jaar in Afrika (Mozambique) woont. Hij heeft dus iets met dat continent!
 
Koloniaal bouwwerk in Lourenco Marquez; tegenwoordig: Moputo.
 
De gevallen Engel speelt rond 1900, en gaat over een Zweedse die arm naar Australië vertrekt, daar nooit aankomt, maar integendeel in Afrika blijft hangen en per ongeluk hoerenmadam wordt. Ze blijkt een inborst van zuiver goud te hebben, dwars tegen elke conventie in wordt zij een soort heilige voor de zwarten.
Het verhaal speelt voornamelijk in de Portugese havenstad Lourenco Marquez. Die naam ken ik dan weer uit De Boerenoorlog  van Bossenbroek; de spoorlijn moest daarop aansluiten, omdat de haven een verbinding met de zee vormde.
De schrijver


Geen opmerkingen:

Een reactie posten