vrijdag 24 oktober 2014

Stralsund: Die Reliefs des Rigafahrergestühls (in de St.Nikolai-kerk)

De schoonheid van onderstaand houten reliëf is niet te vangen in een paar foto's. Ik heb er hier vier afgedrukt, maar het haalt het niet bij de werkelijkheid. Of ook maar bij het boekje dat ik hierover kocht.
Ik vond dit reliëf in de St. Nikolaikerk te Stralsund. In werkelijkheid is het één langgerekt reliëf, de vier stukken horen van links naar rechts aan elkaar.
Er wordt een stukje profane geschiedenis op uitgebeeld. We zien mannen zich bezig houden met de jacht op eekhoorns, en de dieren villen. Verder zien we ze honing halen uit een boomstam, boshoning puren. Ten slotte zien we ze drie produkten aanbieden aan een handelaar: eekhoornbont, was en honing. Alle produkten waren schaars, konden dus alleen maar voor de rijken zijn.
De handelaar woont in een huis met het uiterlijk van een Hansestad-huis. De produkten werden vervoerd van Riga (waar ze vandaan kwamen) naar Stralsund.
Het reliëf is van rond 1365, en is gesneden uit eikenhout.


 
 
Ik laat hier maar één kunstwerk uit de prachtige stad Stralsund zien. Natuurlijk was er zo veel méér! We hebben ons hier een volle dag prima vermaakt, wat een mooie stad!
Maar... zo mooi was het hier niet altijd. Op YouTube vond ik een filmpje met het contrast tussen Stralsund aan het eind van de DDR-tijd, en de tegenwoordige tijd:
 

Stralsund 1990 vs. 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten