vrijdag 24 oktober 2014

Buddenbrooks-haus, Lübeck.

In Lübeck bezochten we ook het Buddenbrooks-house. Het museum is gewijd aan de gebroeders Thomas en Heinrich Mann. Het is een pand van 1753, en er zijn twee kamers ingericht volledig naar de beschrijving in de roman Buddenbrooks van Thomas Mann. Met het boek in de hand kun je als het ware 'door zijn verhaal heenlopen'.
Een van de genoemde kamers in het museum, uit het boek.

Top van de gevel 
Ingang.
Het andere deel van de vaste tentoonstelling is geheel gewijd aan de schrijversfamilie Mann.
Ik heb daar een boekje van gekocht:  
Die Manns, eine Schriftstellerfamilie
 
en ook het boekje: Die Manns, Bilder einer Familie.
 
Vooral met het eerste boekje heb ik een compleet overzicht van wat er ook op de tentoonstelling werd uitgelegd: wie bij de familie hoorde, en wat de belangrijkste levensfeiten waren.
Het boekje met de foto's geven een aardige aanvulling.
Later in de vakantie vond ik nog antiquarisch het boekje  van Katia Mann, Meine ungeschriebenen Memoiren. Het verscheen in 1974. Zij was de vrouw van Thomas Mann, en heeft altijd in zijn schaduw gestaan.
Met de familie Mann ben ik nog niet klaar: ik ben benieuwd naar Faustus van Thomas Mann, waarin hij o.a. schrijft over de zelfmoord van zijn beide zusjes. Ook ben ik benieuwd naar het boekje van Katia.
Thomas Mann won overigens ook de Nobelprijs voor de literatuur, met zijn roman Buddenbrooks. Ik ken het verhaal (over de teloorgang van een graanhandelaar) alleen van de film.
De roman De Toverberg heb ik wel al gelezen.
In het verre verleden heb ik eens een cabaretvoorstelling gezien met vriendin Geert en met Ton van de Pfeffermühle. Een cabaret van Klaus en Erika Mann, zoon en dochter van Thomas.
 
In het Buddenbrooks-house is al het werk van de familie Mann te koop! Dat is ook al heel bijzonder.
Ik kom nog zeker op hen terug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten