donderdag 28 augustus 2014

Yn dat sykjen sûnder finen - Documentaire over Tsjebbe Hettinga van Pieter Verhoeff, 2006.

Zo zag ik hem bijna steeds voordragen, de blinde dichter: met de ogen dicht.
Tsjebbe Hettinga, de blinde, Friese dichter, leefde van 1949 tot 2013. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van hem gehoord.
Dat veranderde met de uitzending van Zomergasten van zondag 24 augustus jongstleden, waarin David van Reijbrouck vertelde van zijn bewondering voor hem. Hij heeft Hettinga ook enkele keren ontmoet, omdat Van Reijbrouck zich heeft beziggehouden met de vertaling van zijn gedichten. Om ons met hem te laten kennismaken liet Van Reijbrouck een stukje uit de documentaire zien In dat sykjen sunder finen (= In dat zoeken zonder te vinden) van regisseur Pieter Verhoeff, uit 2006, over Tsjebbe Hettinga. De maandagavond aansluitend werd die documentaire in zijn geheel getoond op Holland Doc.
Ik was diep onder de indruk, en ontroerd door de stem en de voordracht van Hettinga. Wat een bevlogenheid! Al versta ik het Fries niet, de muzikaliteit, het wonderbaarlijke van de zeggingskracht, het geïnspireerde, de schoonheid, de natuur, en het verlangen/ de weemoed komen wel sterk over!
Ik heb hier een stukje van de documentaire overgenomen.
Misschien koop ik nog wel eens een boek van Hettinga. Maar het moet denk ik wel een luisterboek worden, met zijn stem erop.

Stukje uit de documentaire, zoals getoond in Zomergasten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten