zaterdag 2 augustus 2014

Perfume: The Story of a Murderer, Tom Tykwer, 2006.

Perfume: The Story of a Murderer is een thriller uit 2006, van Tom Tykwer. De hoofdrollen worden gespeeld door Ben Whishaw, Alan Rickman, Rachel Hurd-Wood and Dustin Hoffman. Het verhaal speelt zich af in de 18e eeuw in Frankrijk, en gaat over Jean-Baptiste Grenouille (Whishaw.
Hoes
De film is gemaakt naar het boek van Patrick Süskind van 1985. Ik heb het nooit gelezen, maar heb het destijds aan mijn toenmalige schoondochter Claudia cadeau gedaan. De titel vond ik opvallend, maar ik had nooit de behoefte het te lezen. Ik herinner me wel dat het heel lang in de boekentoptien heeft gestaan.
Nu stond het aangekondigd in de gids als film, met maar liefst vier sterren. Vooruit, maar eens kijken dan!
Het begin, met de geboorte van onze weirdo genius op de vismarkt onder de kraam vond ik afstotend. Het leek me wel heel erg op effectbejag uit. Ik herinnerde me dat ik dezelfde film ooit om die reden had uitgezet. Maar ja, nu liep het anders, want ik ben niet ongevoelig voor het aantal sterren dat de VPRO uitdeelt.
Welnu: ik ben niet teleurgesteld. Dit is een bovenal maf verhaal, over een jonge man die maar één obsessie heeft: lekkere geuren. Zijn belangrijkste orgaan is zijn neus, en die loopt hij dan ook de hele film achterna. Hij gaat in de leer bij een parfummaker (Dustin Hoffmann) en vindt daar al snel zijn eigen weg. Hij weet nu dat elk parfum uit twaalf tonen bestaat. Voor hem zijn dat de tonen van mooie meisjes, en helaas: die moeten dan maar dood. Over die moorden voelt  hij geen berouw, zijn enige bezetenheid is de parfumerie. Het levert vooral prachtige beelden op, zoals de foto's wel demonstreren.
De film wordt behoorlijk idioot, want voor zijn superparfum moet hij voor elke toon één meisje vermoorden. Geen nood, dat lukt wel.
Uiteindelijk wordt hij gesnapt, en belandt in de dodencel. Op het schavot betovert hij dan een heel plein vol met mensen dankzij zijn bijzondere parfum. Iedereen ontkleedt zich en geeft zich over aan de liefde.
Als die roes voorbij is, staat onze held daar nog steeds. Wat moeten we met die rare moordenaar? Hij leegt het flesje meisjesparfum over zijn hoofd, waarna iedereen in hem een engel meent te zien. Ze bestormen hem om allemaal een deeltje van hem mee te nemen als relikwie. Zo komt deze engerd aan een heel mooi einde, waarbij hij godzijdank ook voor zijn dood voor het eerst van zijn leven ook eens wat gevoeld heeft.
Wat een gekke film! maar: in al die gekte toch leuk, onderhoudend, en zoals gezegd, gefilmd met prachtige plaatjes! 




Wat komt hij steeds dichtbij met die neus!
Onderweg naar het schavot. Begin en einde van de film.
Meisje afkrabben.
Plein met toeschouwers bij zijn terechtstelling.
Verandert in plein van liefde.
Mr. Creep aan het werk.
Was dit nou in de leerlooierij, waar hij ook nog werkte?
Weer met die neus erboven op
Leermeester Dustin Hoffmann.
Al eng als baby.


Zijn neus achterna.



Dat is het enge.
Trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten