woensdag 6 augustus 2014

Paris, Texas, Wim Wenders, 1984.

Hoes
Helaas was er geen enkel fragment op YouTube dat nog van voldoende kwaliteit was. Dit keer daarom geen YouTube-trailer, maar een link. Ziehier voor de trailer. Deze is tenminste wel van goede kwaliteit.

Wim Wenders heb ik natuurlijk verslagen in zijn documentaire over Pina Bausch, zie
Pina: tanzt, sonst sind wir verloren.
Paris, Texas heb ik al in de 80-er jaren gezien, vlak nadat hij was uitgekomen. Een aanrader van Marjolein destijds, zoiets onthoud ik er ook altijd bij.
Het was dus letterlijk een déja vue. Ik vond de film nog steeds mooi, ook al is hij inmiddels al dertig jaar oud.
De opening geeft prachtige beelden te zien van het Texaanse landschap. Des te spijtiger dat de YouTube filmpjes van zo'n abominabele kwaliteit zijn. Maar goed.
Een man in donker kostuum en met een rood petje op loopt in de woestenij. Ogen voor zich uit, een straf tempo. Er is iets raars met de man, wat te zien is aan zijn houding en manier van lopen; dat tempo ook.
Hij valt in zwijm bij een dokter, maar spreekt niet. De dokter brengt hem in contact met zijn broer. De broer en diens vrouw voeden het zoontje Hunter op van de 'woestijn-man,' die Travis blijkt te heten.
Met veel moeite brengt de hulp biedende broer Travis naar zijn huis, zijn vrouw en het zoontje. Het zoontje kent intussen zijn oom en tante niet anders dan als zijn ouders. Toch is het ook al gauw 'Papa' tegen Travis, want liegen deden zijn tante niet over Hunters afkomst.
Heel mondjesmaat komen we iets te weten over de geschiedenis van Travis. Hij herinnert zich nauwelijks iets, hij spreekt aanvankelijk ook niet.
Er ontwikkelt zich iets moois tussen vader en zoon, (de echte) en op een dag gaan zij samen weg. Travis zoekt zijn vrouw Jane. Zijn schoonzus Anne heeft hem verteld dat zij altijd op één en dezelfde dag geld stort bij een bank in Houston. Ze gaan erheen, vinden haar daar, en rijden haar achterna.
Ze blijkt een soort sekstherapeute te zijn in een peepshow. Na een eerste kennismaking onthult Travis hier aan haar wat er gebeurd is tussen hen twee toen ze nog samen waren. Hij, verteerd door jaloezie, en zich van allerlei dingen inbeeldend, maakte haar het leven zo zuur dat  hij haar zelfs een keer een nacht lang vastgebonden hield.
Dergelijke ernstige verhoudingen zijn niet meer te herstellen, ondanks diep berouw en spijt. Maar Travis wil zijn ex tenminste haar kind terugbezorgen, ze heeft het niet verdiend dat ze ook die kwijt is geraakt.
Mooie, liefhebbende toon in de film.
De onthulling in de peepshow is het beste bij me blijven hangen. Zelfs zo, dat ik dacht dat het maar een korte film was. In werkelijkheid duurt hij meer dan twee uur, en is de aanloop naar die eindscène vrij lang.
Rechtop, haast marcherend, door de woestijn. 
Zwijgt op de dokterstafel.
Broertje Travis is knap lastig: wil niet in een vliegtuig, wil exact dezelfde auto terug. Alles tegen alles in. 
De verlaten vrouw, Natassja Kinski, dochter van Klaus
Zoontje Hunter. 
Vader en zoon, hier al dicht bij Mama in de buurt.

 

Nog twee keer een terugblik op zijn voettocht door de woestijn
 
Hier wordt het geheim van Travis voorafgaande leven onthuld, zowel aan ons, als aan zijn vrouw.
De titel slaat op een stukje grond dat Travis ooit gekocht heeft in Texas. Zijn vader maakte daar altijd grapjes over, als zou hij zijn vrouw in Parijs in Frankrijk ontmoet hebben. Travis is daar, in Paris, Texas  verwekt. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten