woensdag 30 juli 2014

A History of Violence, Dennis Cronenberg, 2005.

Hoes 
Na ons bezoek aan de TENTOONSTELLING CRONENBERG EYE ben ik uiteraard extra geïnteresseerd geraakt in deze filmregisseur. Ik zag van zijn hand al VIDEODROME,  voorafgaand aan ons bezoek aan de tentoonstelling. Zie mijn verslag in mijn blog Staycation 2014. Verder kende ik al  EASTERN PROMISES, een geweldige, spannende film. Trouwens, The Fly is een bekende voor heel veel mensen, en ook voor mij. Oók een Cronenberg.
Cronenbergs fascinatie betreft altijd een samenspel van psychologie en techniek, en is dikwijls futuristisch. Dit gold althans voor zijn vroege films, waartoe The Fly en Videodrome hoorden. Eastern Promises en deze film zijn anders: nog steeds gaat het om de zwarte kant in de mens, maar nu is er geen vreemde, enge nieuwe techniek meer nodig, die de opening geeft naar het onbekende en gewelddadige. Deze omslag zit steeds in zijn films, en komt nu dus uiteindelijk vanuit de mens zelf.
In deze film is het de vraag, wie de hoofdrolspeler eigenlijk is. Is hij de brave huisvader die een net restaurantje runt? Of is hij een geducht moordenaar, die nog wat open rekeningen heeft lopen bij zijn broer en vroegere maten?  De hoofdpersoon heet Tom Stall (of toch niet?) en wordt gespeeld door Viggo Mortensen. Hij heeft een tienerzoon Jack en een dochtertje Sarah; zijn vrouw Edie is advocaat. Indrukwekkend vond ik Mortensen al in Eastern Promises, nu weer.
Deze still is genomen uit een sequentie die zo snel gaat dat je nauwelijks weet wat je ziet.
De gebeurtenissen hebben ook grote invloed op de zoon van de hoofdpersoon.
Gezin kapot?
Weer zo'n beeld dat in de snelheid van de werkelijkheid nauwelijks kan worden opgemerkt.
De veelgeprezen William Hurt
Trailer 
Het gelukkige gezin. 
Zijn vrouw Edie word, gespeeld door Maria Bella.
Ed Harris; deze foto herinner ik me van de tentoonstelling. Harris is in werkelijkheid een leuke vent, maar hier een behoorlijke griezel. Met dat oog. 
Het begin zet al lekker de toon.
 
In een van zijn laatste films, A Dangerous Method van 2011 hebben de psychologie en de psychotherapie het helemaal overgenomen. Gaat over Carl Jung en een patiënte. Film staat op mijn verlanglijstje!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten