vrijdag 30 mei 2014

Denk je sterk - Fred Sterk en Sjoerd Swaen, 2006.


Omslag
Al weer een niet zo recent boek. Een zelfhulpboek dit keer. Het thema 'je gevoel van eigenwaarde vergroten' blijft me boeien.
Ik kwam op dit boek door kennismaking met de site van de Hersenstichting. De Hersenstichting ken ik natuurlijk al langer van hun reclames op de radio. Maar nu twee van mijn naaste familieleden geconfronteerd zijn met een hersenbloeding, ben ik eens op hun site gaan snuffelen voor een nadere kennismaking.
Ik vond informatie die van nut kan zijn voor mijn familie, maar ook, heel andersoortige, voor mijzelf.
Denk je sterk is niet een boek dat je zomaar even in praktijk brengt. Ik althans niet. Daarvoor moet je jezelf voortdurend analyseren en een andere richting in praten. Ik vind het te lastig om dat zelf te doen. Ik heb mijn eigen methode.
Zo pik ik er wel iets uit op; iets dat me trof, namelijk het thema 'jezelf onvoorwaardelijk liefhebben'. Dus niet: 'ik voel me pas wat waard als anderen mij waardevol vinden'; of: 'als ik me eens een keer beter voel dan een ander'; of: 'als ik eerst maar eens dit-of-dat-klusje geklaard heb' - de lijst kan hier nog naar believen worden aangevuld. - Nee: ik hou van mijzelf ZONDER al die voorwaarden.
Dat vind ik iets om over na te denken.
Ik zeg niet, dat het boek onzin verkoopt, met al die oefeningen en opdrachten. Ik zeg alleen dat ik dat niet zomaar kan. (Ook niet wil, trouwens.)
De 'interne criticus' , degene die je eeuwig afkraakt of klein houdt, ken ik van mijzelf. Niet goed genoeg, vast niet. Wel in zoverre dat ik het opmerkelijk vind, dat zijn/haar commentaar altijd zo kort is, en in mijn geval, als tegen een kind gesproken. 'Stout' bijvoorbeeld, hoor ik hem/haar wel eens zeggen als ik er bij mijzelf uitlig. ;-)
Verder wordt er ook een hoofdstuk gewijd aan verslavingen, en aan het omgaan met kritiek. Allemaal wetenswaardig.
Ik vond ook nog dit Blog van de beide auteurs. Met oefeningen.
 
En een promotiefilmpje van een groepstraining die uitgaat van het boek. Filmpje geeft een heldere samenvatting.

Promotiefilmpje
Auteur Sterk  
Auteur Swaen
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten