vrijdag 30 mei 2014

Antikanker - Dr. David Servan-Schreiber, 2007 (2008)

Omslag
Oorspronkelijke titel is Anticancer, geschreven door David Servan-Schreiber. Hij was  Fransman,   en vocht zelf tegen de kanker (hersentumor). Hij heeft  het niet gehaald, hij stierf in 2011. 'We weten niet hoe lang hij geleefd had als hij NIET al die moeite had gedaan,' las ik.  Bedoeld was: de moeite van: onderzoeken uitpluizen, therapieën op zichzelf toepassen, bewegen, dieet houden, positief denken, stress reduceren...
Hetzelfde verhaal geldt voor Wubbo Ockels, die vorige week overleed. Toevallig trof ik een herhaling van een interview op de televisie tussen hem en Ivo Niehe. Op die manier maakte ik kennis met het werk van Schreiber - die bij veel mensen al veel langer bekend is.
Ik was onder de indruk van de strijd van Ockels. Ik heb nog steeds het beeld van hem in gedachten, hoe hij zonder scrupules een ladder tegen de kadewand van de gracht voor zijn huis in het water pootte, en er met ontbloot bovenlijf, slippers aan de voeten en een korte broek aan, op afdaalde in het koude, bruinachtige water. Daar bleef hij hoe lang?? staan, zich ontspannend, en, naar hij zei, warm wordend. Op die manier hoopte hij zijn afweersysteem te versterken, zodat dat de kanker uit zijn  lichaam zou weten te werken.

                         Afdalen.....                                                             Ontspannen
Na alle strijd voelde Ockels zich meer mens, en dat is mooi. Hij was ook ontroerd, want hij wist al dat hij het niet ging redden. En sterven wilde hij helemaal niet, hij wilde leven.
Ontroering
Wat heeft hij veel gedaan voor ons, voor de aarde...
            Superbus, ontwerp Ockels                             
                     Vliegers; alternatief voor windmolens. Wordt verder ontwikkeld in Amerika.
Wubbo Ockels met zijn vrouw
Dochter van Ockels; met haar deed hij de koude-therapie van Wim Hof, alias de Iceman.
Ik ging Schreiber lezen omdat die een inspiratiebron voor Ockels was geweest. Ik las veel wat ik al wist: over voeding, beweging, stressfactoren. Ook eigenlijk wel logisch: Schreiber heeft meerdere bestsellers geschreven, en inzichten als die van hem druppelen ook zonder dat je zijn boeken leest wel door naar de gewone mensen... dus ook naar mij.
Nee, ik word er niet cynisch van dat ze het allebei niet gered hebben. Ooit zullen we hopelijk meer weten, zij hebben daar vast hun bijdrage aan geleverd. En ik, ik voel me gelukkig als ik gezond leef. De 'regels' volg ik intussen automatisch.
Die eerste bestseller van Schreiber moet ik nog eens te pakken zien te krijgen Uw brein als medicijn. Schreiber was hoogleraar psychiatrie, ik ben erg benieuwd naar wat hij te zeggen heeft.
Zijn officiële site (Engelstalig): http://www.instincttoheal.org/
Franstalige site: http://www.guerir.org/ .
De auteur.
Educatieve film over Schreiber.

 

 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten