dinsdag 11 maart 2014

Rec - Jaume Balagueró, Paco Plaza, 2007.

Hoes
Een ijselijke film, 'Spaanse bloederige horror', stond in de VPRO-gids. Vier sterren telde hij, en wij hadden een avond voor de boeg die zich uitermate leende om iets spannends-onzinnigs te kijken. Nou, we hebben onze trekken volledig thuis gekregen! 
Brandweermannen in actie bekijken.
Een verslaggeefster met haar cameraman gaat een nachtje meedraaien met de brandweer in Barcelona. 'While you are sleeping'  is het thema, wat doen mensen met beroepen die 's nachts ook vereisen dat men werkt. Ze gaan naar een flat waar iets is met een oudere dame. Het geval lijkt peanuts, maar dat wordt andere koek als de dame in kwestie een hap uit de nek van een brandweerman neemt. En het wordt nog weer erger als blijkt, dat brandweerlieden + televisieploeg het gebouw niet meer uit kunnen. Hoe nu verder met de gewonde? Die is aan het doodbloeden...
Daar heb je het bloed al
Het wordt stapje voor stapje gruwelijker en griezeliger: Bons! er wordt een lichaam van boven naar beneden in het trappenhuis gegooid; de oude dame komt weer krijsend in actie en wordt zekerheidshalve neergeschoten; steeds meer slachtoffers vallen, allemaal met veel bloed. Geleidelijk wordt ook onthuld wat er aan de hand is. 
Ik ga hier niet de hele plot verklappen, het is echt te leuk om dat zelf eens te bekijken. Ik had mijn humor nog wel bij de hand om me niet te laten intimideren door al het bloed en gegil. Maar één keer hield ik het toch niet van de schrik, ik schreeuwde het zelf uit! Mijn maatje schrok zich óók nog eens een hoedje van mij.... Maar gaf toe dat dat wel een heel spannend moment was. :-) 
Nog meer.. 
Die Spanjaarden! Het schijnt dat ze de wereld verrast hebben met zo'n goeie horror-film. Hij is dan ook overladen met prijzen, onder andere voor de verslaggeefster, Manuela Velasco, als beste actrice. Er is in 2012 een Amerikaanse remake gemaakt onder de titel Quarantaine. Overigens zijn er ook een aantal vervolgfilms van Rec gemaakt, maar in vervolgfilms heb ik geen enkel vertrouwen. Trouwens, ik heb wel weer even genoeg horror op mijn bordje gehad voor de komende maanden/jaren.
De wanhoop van een in de hel opgesloten verslaggeefster
Misschien is de trailer al genoeg om je te genezen van de aandrang hem te gaan zien... ;-) 

Tot slot nog even Manuela Velasco in dat mooie Barcelonese appartement.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten