woensdag 29 januari 2014

Troubled water (DeUsynlige), 2009, Erik Poppe

Hoes
 
Indrukwekkende Noorse film; werd beroemd op het Rotterdam Film Festival van 2009.
Jan Thomas heeft zijn straf uitgezeten voor moord op een kind, aan het begin van de film wordt hij vrijgelaten.
Pal Sverre Valheim Hagen speelt een indrukwekkende Thomas
Hij krijgt een tweede kans in het leven door organist te worden in de plaatselijke kerk. Orgelspelen leerde hij in de gevangenis. Hij speelt indrukwekkend mooi, dat is een reden dat de film me raakte.
Orgelspel waar ik koud van werd. In werkelijkheid werd er gespeeld door Iver Kleive.

 
Een tweede reden is, dat je op een natuurlijke manier flasbacks te zien krijgt, waarin de dood van de vierjarige Izak de hoofdrol speelt. Je weet alleen steeds niet precies wat je ziet. Duidelijk is dat het jongetje steeds een streepjestrui draagt.
 
Hier letterlijk in Troubled Water
 
In de kerk is de mooie Anna pastor, en zij en Thomas vinden elkaar erg aardig. Daarbij is het belangrijk dat ook Jens (Anna's zoontje) en Thomas elkaar graag mogen. Ook Jens draagt steeds een streepjestrui. Dat belooft niet veel goeds.
Anna en Thomas raken echt verliefd, beginnen samen iets... Het leven lijkt zich helemaal ten goede te keren voor Thomas. Als kijker gun ik hem niets anders, hij heeft mijn volle sympathie.
 
Er groeit liefde tussen de organist en de pastor
 
Deel 1 van de film eindigt op een afschuwelijk moment, Thomas is in wanhoop. Ik verklap niet waarom.
Lag in het eerste deel het perspectief bij Thomas, in het tweede zien we alles via Agnes, de moeder van de destijds omgekomen Izak. Mooi is, dat we hier een aantal dezelfde scenes te zien krijgen als in deel een, maar nu vanuit dat andere perspectief.  Agnes is ongelukkig met haar leven. De pijn uit het verleden is te sterk. Ze heeft ook een beetje een vervelende echtgenoot, die vooral met zijn carriere bezig is. Ze heeft twee adoptief-dochtertjes, eentje begint te puberen.
 
In het tweede deel draait alles om Agnes, de wanhopige moeder van de omgekomen Izak
 
Ik vertel ook de clou niet, daarvoor is dit blog niet. Wel wil ik nog kwijt, wat voor mij de derde reden was om de film mooi te vinden, namelijk het thema verzoening. Een paar keer wordt Thomas daarnaar gevraagd, als hij werkzaam is in de kerk.
Maar uiteindelijk is het wat van Anna gevraagd wordt: zij die zelf altijd vergeving en verzoening predikte. Agnes kan zich wel met het verleden verzoenen, omdat ze de waarheid achterhaalt.
Van Anna blijft het de vraag.  
 
  
Trailer
De vierde reden dat ik het een prima film vond, is dat hij spannend is. Misschien vond ik het laatste stuk wat 'over the top'... Maar nee, ik ga er geen kritiek op hebben, de film was me te lief.
 
 
 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten