donderdag 9 januari 2014

De gekwelde man - Henning Mankell 2010 (oorspr. 2009)



Boekomslag
Ik lees bijna nooit 'spannende boeken'; ik geef er niet veel om.
Dit boek kreeg ik van Job en Nienke. Bij hun verhuizing was er geen plaats meer voor alle boeken, en dit boek moest weg. 'Het is echt de moeite waard', verzekerden ze me. En tja, dan vind ik 'weggooien zonde' en denk aan de voordelen van een spannend boek: lekker een keer rustig wegkauwen als je eens even niks aan je hoofd wilt hebben. Geen lees- en onthoudmoeilijkheden, benen op tafel en lezen maar.
Ik ben niet bedrogen uitgekomen. Ik had natuurlijk ook al gezien dat dit een 'Wallander' was, die ik wel ken van de televisie. Best een aardige serie, al vinden wij die man altijd zo Zweeds-treurig kijken, met zijn zielige deuntje op zijn mobieltje.
Ik ga hier natuurlijk niks van het boek verklappen, want dat is nou net de sjeu van een spannend boek. Ik vertel alleen, dat dit het laatste boek in de Wallander-reeks is. Henning Mankell heeft de serie van tien hiermee afgesloten, Wallander gaat voortaan nog alleen leven voor zijn dochter Linda en zijn kleindochter Klara.
Ik vond het heerlijk, dat het onthouden van de namen een makkie was. Niet, dat die niet veel gebruikt worden, maar de schrijver leek er wel rekening mee te houden dat een  mens niet altijd alles kan onthouden in één keer. Bij tijd en wijlen een herhaling van persoonsgegevens: heerlijk!
Typerend voor een spannend boek is in mijn ogen de omkering:  in de Da Vinci Code van Dan Brown gebeurt dat tot vervelens toe. Ik snap niet dat iedereen dat pikt.
Mankell deed het in dit boek ook, en ik vond dat niet het sterkste van het boek. Maar het moet nu eenmaal. En hij doet het tenminste maar één keer. Ach nou ja. Met de titel komt het dan wel leuk uit, want over wie hebben we het hier eigenlijk?
Verder ga ik niet, zodat de lezer zelf nog alles ontdekken kan. Het is een lekker ontspannend spannend boek, en gelukkig ook nog een beetje intelligent.
 
Henning Mankell

Kenneth Branagh, de (Engelstalige) televisie-Wallander

En tenslotte een heuse verrassing: Deze Branagh was vooral bekend om zijn vertolking van Shakespeare-rollen. Op YouTube vond ik dit filmpje van hem, waar hij de speech van Henry V vertolkt. Een jonge Branagh, in een heel andere rol!


2 opmerkingen:

  1. De verfilming van Henry V was echt briljant. Ik heb hem destijds in de bioscoop gezien. Nog altijd zeer de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Ik heb de dvd gelijk besteld bij de bieb. :-)

      Verwijderen