zaterdag 19 oktober 2013

Hunger - Steve McQueen

 
Steve McQueen
 
Het is deze Steve McQueen, niet de filmster met dezelfde naam die ik ken van o.a. zijn rol in Papillon, 1973. Deze:
die andere met de bekende naam; leefde van 1930 tot 1980.
 
De filmmaker was aanvankelijk bekend als fotograaf en als videokunstenaar. Hij regisseerde ook de films Shame (2011) en 12 Years a slave (2013).
Hunger (2008) was een gruwelijke film om naar te kijken.




 
dvd-hoes
 
De film gaat over Bobby Sands, en hoe die in 1981 na een vergeefse strijd in de beruchte Maze-prison in Noord-Ierland om als politiek gevangene te worden aangemerkt, in hongerstaking gaat. Af en toe horen we de kille commentaarstem van Margaret Thatcher, die consequent weigerde deze IRA-gevangenen anders dan als terroristen te zien.
Bobby Sands hongerde zich uiteindelijk in 66 dagen dood; negen andere IRA-leden ondergingen hetzelfde lot.
Vergelijk je de situatie van deze gevangenen met die van Guantánamo Bay, en de rel die ontstond toen bleek dat die mannen gemarteld en onteerd werden, dan slaat de schrik je om het hart. Dit is dus gebeurd in een westers, 'beschaafd' land, bijna bij onze naaste buren. De mannen werden verschrikkelijk gemarteld door de politie. Ik denk dat de moderne communicatiemiddelen ertoe hebben bijgedragen dat dergelijke misstanden niet meer verborgen kunnen blijven.
De IRA sloeg heus wel terug - zo waren ze ook wel weer.
 
die arme geschaafde knokkels
Zo zien we, dat een van de bewakers, een die altijd zijn geschaafde knokkels - van zijn afranselpartijen van de gevangenen - in een wasbakje weekt, in het verpleegtehuis van zijn moeder vlak voor haar neus wordt doodgeschoten.
dood in de schoot van zijn demente moeder

Een lange scene betreft een discussie tussen Bobby Sands (die overigens in de film een fictieve naam draagt) met pastoor Dominic Moran.
pastoor Moran
 
Deze probeert hem van zijn voorgenomen hongerstaking af te brengen. Hij vindt dat hij voor het leven, en voor zijn zoontje moet kiezen. Sands geeft niet toe.
 
Sands in dialoog met Dom; hoofdrol van Michael Fassbender
 
Vervolgens zien wij hem zich doodhongeren. Ik weet niet wat gruwelijker was om te zien: dit sterfbed of de talrijke geweldplegingen van de Britse politie.
Toch een heel goede film, vooral door de kunstzinnige manier van filmen. McQueen schrikt er niet voor terug het ergste uit te beelden. Soms ongelooflijk volhardend in een bepaald beeld, bijvoorbeeld als de gevangenisgang wordt ontsmet en schoongebezemd. Of het tonen van hoe vuil de cellen zijn, onderdeel van de actie van de gevangenen. Het zogenaamde vuil- en dekenprotest, 'blanket/no wash'. Gevangenen smeerden hun uitwerpselen op de muur.
tekening van uitwerpselen op celmuur
Gedurende de hongerstakingen (die werden na elkaar gehouden, om het effect te vergroten) gaf Thatcher toe aan de eisen: de gevangenen mochten hun eigen kleren dragen (i.p.v. de dekens). Maar nooit werd hun status aangepast. 
  



vrijdag 18 oktober 2013

In en onder het dorp - Wiel Kusters

Het boek, 2012
Dit boek lazen we ook voor de Senia-leesgroep.
Wat een teleurstelling! Ik heb heus wel belangstelling voor de mijnen van Limburg, en voor het leven uit die tijd. De foto's uit dit boek hadden dan ook mijn belangstelling.
Maar Kusters slaagde er niet in een boeiend boek te schrijven. Ik vond het erg statisch, met voornamelijk terugblikken op wie in de familie wat voor werk voor de mijnen verrichtte.
Wiel Kusters
Ik flapte eruit in de groep dat ik het een kutboek vond. Iemand zei toen dat ik mijn mond moest spoelen, en dat heb ik intussen dan maar gedaan.
Maar ik vond het boek toch echt zo weinig interessant dat ik het niet helemaal heb uitgelezen.
Kusters lardeert zijn beschouwing - want dat is het! - met gedichtjes en een enkel stukje proza uit vroeger werk van hemzelf. Het kwam hem op de kwalificatie 'narcistisch' te staan door één van zijn recensenten. En ja, er was ook een leesgroep-lid die dit onderdeel van het boek nu juist zo leuk vond!

Nee, nogmaals: de foto's zeiden mij het meeste. Bijvoorbeeld die van de paarden die ook ondergronds werkten. Of van hoe de mannen lunchten: ze lagen te eten.
Ondergrondse lunch
Natuurlijk waren de arbeidsomstandigheden  vreselijk: de mannen maakten erg lange dagen, en aan het einde van hun werkzame leven hadden ze stoflongen. Een vreselijke ziekte!
Op zondag waren die 'zwartwerkers' - dit is een grapje - helemaal gepoetst en gewassen en gingen onherkenbaar in hun zondagse outfit naar de kerk. Kerk en bazen vormden een eenheid.
Wat ik weer leuk vond, was dat er mooie 'dorpjes' verschenen, met keurige mijnwerkershuisjes.
de huisjes
Het was dus niet enkel en alleen uitbuiting wat de klok sloeg.
Al was het ook wel zo, dat men in slechte tijden gewoon moest werken zonder loon.

Tenslotte: het is een mooie uitgave, het was ook niet een heel goedkoop boek.
Maar ja: het is dan ook dik gesubsidieerd.

De ware vrijheid - Luc Panhuysen

 
Het boek, De ware vrijheid; de levens van Johan en Cornelis de Witt. Dit is een uitgave van 2012; oorspronkelijke druk 2005 
 
 
De auteur, Luc Panhuysen. Wij kenden hem al van de lezing over het rampjaar 1672, HOVO, Amsterdam, vermoedelijk 2009 (verschijningsjaar van het boek met die titel).
Tenny en Jan maakten met hem een excursie mee in de stad Munster. De bisschop van Münster komt ook in dit boek aan de orde, met zijn aanvallen op het grondbezit van de Nederlanden in het oosten. Onze vrienden waren zeer enthousiast over dit historische uitstapje!
 
'De ware vrijheid' doelt op de staatsvorm die Nederland had in de periode 1650-1672; ik ken haar als 'het stadhouderloze tijdperk'. Johan en Cornelis waren de belichaming van dit bewind, dat stond voor onkreukbaarheid, voor dienstbaarheid en algemene welvaart. Maar ze belichaamden ook een aristocratenmacht en een afkeer van de Prins van Oranje.
Na twintig jaar hard werken bleek dat vaderland niet meer van hen te houden, de broers waren een brandpunt geworden van angst en haat. Ze werden door de schutters van de stad Den Haag doodgeschoten, waarna hun lichamen op gruwelijke wijze werden onteerd.
Er was grote onrust in het land door de aanvallen van de Zonnekoning en het ontbreken van enige substantiële hulp uit het buitenland tegen die oppermachtige vijand. Daardoor kozen bijna alle Nederlanders opeens voor de Prins van Oranje, en hadden de De Witten het gedaan.
 

====================
 
Tijdens het lezen troffen mij de passages over de stad Dordrecht. Wij hebben daar met heel veel plezier rondgewandeld, dit of vorig jaar. Wij herinnerden ons uiteraard het grote monument van Johan en Cornelis; 
 Monument te Dordrecht van de broers De Witt
het zakkendragershuisje;  

zakkendragershuisje
 
de wijn- hout en graanhandel; de Augustijnenkerk; de Groothoofdspoort; de Grote Kerk.
 
Dordrecht was een van de belangrijkste Hollandse steden. Holland had sowieso overwicht over de overige 7 provinciën. Dat kwam omdat zij de oorlog tegen de Spanjaarden betaald hadden. De Hollanders waren aanvankelijk ook het meest anti-Oranje.
In de stad Amsterdam regeerden de Bickers. Johan de Witt trouwde met Wendela Bicker, waardoor de twee grootste steden ook door familiebanden aan elkaar gelieerd waren.
 
 
Wendela Bicker, echtgenote van Johan
 
Ik wist niet, dat Cornelis ook aan de strijd deel had genomen. Bijvoorbeeld is hij met de Hollanders de Theems opgevaren en was hij erbij toen de Engelse vloot nabij Chatham naar de kelder gestuurd werd.
De roem die hij daarbij oogstte, was helaas al na een jaar vervlogen.
 
 Kaart van Chatham; aanval daar in 1667 door De Ruyter, met Cornelis aan boord
 


Wat ik vervreemdend vond in dit boek, was hoe Nederland bedreigd werd van alle kanten: in de Engelse oorlogen werd op zee gevochten. Het was doodnormaal dat schepen buit gemaakt werden.
Later kwam de aartsbisschop van Münster het nodige van ons land afsnoepen. En of het nog niet genoeg was, viel Lodewijk XIV, de Zonnekoning, ons land binnen. Onze waterlinie moest in gebruik worden gesteld om de opmars te stuiten.
Wanhopig haast zocht Johan de Witt toen steun in het buitenland. Maar van Engeland had hij niet veel te verwachten. Koning Karel II daar was een oom van 'onze' Willem III, die Johan en Cornelis beiden liever uitsloten van het bestuur.
Ook vervreemdend vond ik de huisplunderingen van de regenten: was er eenmaal onrust, dan was een huisplundering gewoon. Zelfs vader Jacob de Witt was in zijn tijd hier ooit bijna aan blootgesteld geweest.  
 
Maria van Berckel, echtgenote van Cornelis; dochter van een burgemeester en  ontvanger generaal (van belastinggeld)
 
Het boek is leuk geschreven: Panhuysen gebruikt het Nederlands heel vaardig.
Bovendien geeft hij heel veel informatie over het dagelijks leven in de Gouden Eeuw: we zien de gebroeders echt voor ons in hun kleding, we zien wat ze op tafel voorgeschoteld krijgen, hun gebruiken (het zakboekje van Johan!) en hoe ze zijn opgeleid (stoïcisme).  
Bekende feiten uit de geschiedenis die in dit boek aan de orde komen zijn o.a. de Acte van seclusie, het Eeuwige verdict: beide afspraken om Willem III (het kind van staat) uit de regering te houden. Verder de Engelse oorlogen, de Vrede van Münster enzovoort. 

 
De gevangenpoort in Den Haag, van waaruit Johan en Cornelis ruw naar hun einde werden gebracht
 
  Cornelis

Johan


 
Na de moord en slachtpartij
 
Er staat een uitvoerige samenvatting van dit boek in het werkblad van Senia; eind november zullen we het boek met de groep bespreken. 

 =================================

Panhuysen droeg biografietjes voor over persoonlijkheden in de Gouden Eeuw, in het programma OVT van de VPRO 
De volgende mensen worden hier beschreven:
1. Willem van Oranje   
2. Johan van Oldenbarnevelt
3. Spinoza
4. Hugo de Groot       
5. Willem III
6. Rembrandt van Rijn
7. Johan de Witt
8. Christiaan Huygens
9. Jan Pietserszoon Coen
10. Jan Huygen van Linschoten
11. Lodelijk de Geer
12. Maria Tesselschade Roemersdochter
13. Hermanus Verbeeck


Enkele plaatjes van onze stadswandeling in 2011:

Augustijnerkerk van binnen


Er kwam net een stukje zeilgeschiedenis aanvaren....

Zomaar mooi plaatje

Geboortehuis Johan de Witt
 
 
 
Groothoofdspoort
 
 
 
 



 
 

 
 


donderdag 17 oktober 2013

Le sacre du printemps - Strawinsky

StravinskyLe Sacre du Printemps

Met L’oiseau de feu en Petrouchka maakte Stravinsky voor het in Parijs residerende gezelschap Ballets Russes twee kleurrijke balletten in Russische stijl. Maar met het derde ballet, Le Sacre du Printemps, sloeg hij in 1913 een radicaal nieuwe weg in die een beslissende invloed had op de muziek van de twintigste eeuw. Een uitgebreide verkenning van deze fascinerende muziek gaf Kees Wisse ons in een lezing op 12 oktober in het gebouw van het Nederlands Philharmonisch Orkest te Amsterdam.
 
NedPho-Koepel, Batjanstraat 3 Amsterdam

 
idem, voormalige Gerard Majellakerk, Amsterdam



 
Kees Wisse
 
Musicoloog Kees Wisse is een bekende persoon bij het NedPhO. Speciaal voor het NedPhO-publiek geeft hij lezingen toegespitst op de concerten die komen gaan. Componisten en hun werk worden nader onder de loep genomen. Wisse levert een schat aan informatie.

Le Sacre is een combinatie van muziek en ballet. het speelt zich af in de oertijd, in het minder beschaafde deel van Rusland. Om de lente aan het begin van het nieuwe jaar gunstig te stemmen wordt een schone jonge vrouw geofferd aan de godin van de lente. Het is de eerste, ruige dans ter ere van de lente.
In het tweede deel wordt het offer daadwerkelijk gebracht.

Hoe kwam dit werk tot stand?

Strawinsky werd geboren in 1882 in een voorstad van Petersburg. Hij studeerde eerst rechten en kwam pas laat tot de muziek. Aanvankelijk volgde hij Korsakov, die als de laatste vertegenwoordiger geldt van de Russische nationale muziek. Ook Borodin en Moessorgski horen hierbij. Voorbeelden zijn Prins Igor van Borodin en de Sprookjes van Korsakov.
Strawinsky nam dat kleurrijke van het nationale erfgoed over, maar ging ook eigen wegen.
Sergei Diagilev was de producer/directeur van het balletgezelschap in Parijs. Hij was succesvol en modern. Wisse noemt hier De vuurvogel uit 1910 en Petruschka.
Ook was er contact tussen Strawinski en de danser Nijinski. Ze wilden iets totaal anders dan de traditie. Ze vonden dat bij de onderzoeker van volksverhalen en van oude voorwerpen Röhrich. Deze had bepaalde kennis van stammen in het oude, primitieve Rusland. Dit leverde iets totaal anders op qua decor en qua kostuums, maar ook qua ritmes.
Er bleek lange tijd nodig voor het instuderen van het vreemde nieuwe stuk. Dit gebeurde onder leiding van Pierre Monteux. Nijinski had duidelijke ideeën over het ballet, en raakte nogal eens in conflict met Strawinski. Röhrich trad dan op als verzoenengel.

De eerste voorstelling op 29 mei 1913 werd verstoord door gejoel: dit brak met elke traditie. Het stuk begon met dicht doek, een hele hoge fagot, allerlei gefiedel, een woest ritme. Monteux dirigeerde stug door. De dansers hoorden in de coulissen Strawinski (die daarheen was gevlucht uit de zaal) verbeten door tellen. Het licht ging aan in de zaal, daardoor werd het wat stiller.
Na 8 voorstellingen werd Le Sacre uit produktie genomen...

Wisse noemt het stuk intens. Het appelleert aan primitieve gevoelens bij de mens, directe emoties, instincten. Het stuk is heftig, ongecamoufleerd. Dit zou verklaren waarom men erover in opstand kwam.
Strawinsky was wel een guitig man, aldus Wisse. In de 60-er jaren blikte hij terug op die première met veel plezier over de rel!

Vervolgens gaat Wisse het stuk in stukjes opdelen. Dit deel van de lezing was het interessantste!
Het begin met de hoge fagot: dat is ongebruikelijk, de fagot wil juist laag. Maar er moest iets van onbeholpenheid klinken.

 
Dan komt de hoorn erbij, eindigt op een mooie tweeklank. Er blijkt tóch volksmuziek in verwerkt, zo modern was Str. dus niet, of niet uitsluitend. Vervolgens 2 klarinetten erbij, die de hoornpartij overnemen: een onbestemd diffuus geluid.
Een aparte rol was weggelegd voor de es-klarinet, die een snerpend geluid geeft. Deze speelt aanvankelijk heel laag, wat ook weer nieuw was, en alweer oneigenlijk.
Dan gaat het doek op, je bent in het dorp. Het is er een levendige toestand. Het ritme beukt hard, en je hoort niet meteen hoe dat in elkaar zit. Maar het blijkt regelmatig, 1, 2, 3, 4, met de klemtoon evenwel steeds ergens anders. Het is een dissonant akkoord van strijkers, waarbij de hoorns de puls geven.

 
Nieuw, en toch nog het oude kleurrijke erin

Het is vooral dit deel dat de Sacre voor mij zo boeiend maakt. Nooit gedacht dat hier géén slagwerk achter zat, het zijn de hoorns!
Het is een stampend ritme, waarbij de strijkers zichzelf steeds herhalen.
Een altfluit geeft een melodielijn, een zachte, omfloerste klank. Een verleidingsspelletje. Het tempo gaat omhoog. Wisse legt het ritme uit, een nieuwe puls van achtsten, steeds wisselend.
Dan volgt de ronde printanière, heel verstild. Het is lastig tellen, wisselende maatsoorten.  Een loodzware puls steeds op de eerste tel. Daarboven ontwikkelt zich een melodie, een  volksmelodietje.

Er komt een rivaliserende stam op bezoek. Wat nu volgt qua ritme is bijna niet meer te tellen, 4/4, 3/4, 5/4 en 6/4. Een onregelmatige puls, steeds op een andere plek, accenten op rare plekken, en overgebonden noten.
De dirigent moet hier een wiskundige rots in de branding zijn. De volksmelodie blijft eronder hoorbaar.
Dan komt het opperhoofd binnen, 'le sage'. Het geluid wordt een kakofonie, met deze heilige figuur is het hele dorp in rep en roer. Het orkest is hier louter met ritme bezig, het is veel belangrijker dan de melodie.

Het doek is dicht, deel 2 begint.  Dreiging is voelbaar, een begin van een nieuwe dans: een mysterieuze rondedans. Er is een jong meisje, rond haar is dit sacrale gebeuren. Zij doet haar dodendans, een vruchtbaarheidsdans. Het is het meest onregelmatige stukje in de Sacre.

 

Het geofferde meisje
 
Tenslotte horen we de Sacre integraal, met een film erbij waarin het ballet gereconstrueerd is, zoals dat destijds in 1913 eruit gezien moet hebben.
'Waar maakten ze zich eigenlijk druk om?' vraagt Wisse zich af. Het ballet had niets erotisch. Het moet in het directe, woeste en primitieve gezeten hebben waaraan het appelleerde.

 
 
Igor Strawinski


Carmen - Carlos Saura

 
 
Dvd-hoes
 
 
Carmen is één van de vier films die Saura maakte over de flamenco.

 
Carlos Saura
 
Een dansgroep repeteert voor het ballet Carmen; de regisseur wordt verliefd op de hoofdrolspeelster. Verbeelding en werkelijkheid gaan dan in elkaar overlopen. Uiteraard laat Carmen ook hier het leven.

 
Antonio Gades, choreograaf

De film is van 1983. Hij is erg statisch, het gaat om de dans. Soms erg indrukwekkend; ook de kleurrijke kostuums maken het prettig om naar te kijken..

de twee aan het dansen

De mannelijke hoofdrol is van Antonio Gades, een choreograaf die vaker een hoofdrol bij Saura speelde. Hele tragische blik in zijn ogen, zie foto boven.
Carmen wordt gespeeld door Laura del Sol.

 
Laura del Sol
Het verhaal is naar de opera van Bizet met dezelfde naam;

 
de opera
en die is weer naar het boek van Prosper Mérimée.

het boek
 
Saura maakte vier films over de flamenco: Bodas de sangre, Carmen, El amor brujo en Flamenco. Nadien maakte hij dansfilms in andere genres: tango en fados.
 
Film ook weer gekeken in het kader van de Spaanse les. Uno-dos kwam nogal veel voor. :-)
 
 
 



Vanilla sky - Cameron Crowe

In 1997 verscheen de film Abre los ojos van Alejandro Amenabar en Mateo Gil; in de hoofdrol o.a. Penelope Cruz. Critici zagen overeenkomsten met het meesterwerk van Luis Calderón uit 1635, La vida es sueño, Het leven is een droom.
 
Het boek

 
Pedro Calderón de la Barca



Abre los ojos movie.jpg
 
Filmposter eerste film


In 2001 werd een remake gemaakt door Cameron Crowe onder de titel Vanilla Sky, met opnieuw in de hoofdrol Penelope Cruz. Haar tegenspeler was Tom Cruise.
Een van de vele prijzen voor deze film was bestemd voor het lied met dezelfde titel van Paul MaCarthy. Zie http://www.youtube.com/watch?v=-0W4tl6bMJo .
Ondanks de roem had ik nog nooit van dit lied gehoord; het was me in de film ook niet opgevallen.

Tom Cruise

Tom Cruise speelt natuurlijk de geweldig knappe jongen. Een beetje irritant, wat mij betreft, met zijn over-het-paard-getilde hoofd. Anderzijds móest hij ook wel de beauty uithangen, omdat het contrast daarmee lekker dik werd aangezet met het verminkte gezicht van na zijn auto-ongeluk.
De titel van de film uit 1997 vind ik veel mooier; de film begint daar ook mee: Cruise wordt wakker met de tekst Abre los ojos, open your eyes, en gaat op weg. Maar alle straten van New York zijn leeg, een scene die mij bijblijft.
Cruise is de rijkeluiszoon David Aames, Cruz is zijn geliefde Sofia;

 
Penelope Cruz
 
 
Cruz en Cruise
 
Cameron Diaz is een seks-vriendin die geobsedeerd raakt door haar liefde voor David.

 
Julia en David

Zij verongelukken samen, waarbij Davids gezicht verminkt raakt, en Julia sterft.

 
David met zijn masker, na het ongeluk; zo spreekt hij met zijn psychiater

De film is spannend, omdat je gaandeweg niet meer weet wat werkelijkheid is en wat niet.

 
Davids wanhoop, als hij niet weet met wie hij nu samenleeft: Julia of Sofia

Pas aan het eind van de film begrijpen we, dat we in het hoofd van David meemaken wat hij allemaal droomt. Hij moet dan nog één angst overwinnen, zijn hoogtevrees.

 
De sprong, tegen violette lucht


Hij stort zich van een wolkenkrabber omlaag. De film eindigt met de stem uit de wekkerradio: open your eyes.

De titel Vanilla Sky slaat op een schilderij dat David van zijn moeder heeft, een schilderij met luchten van Monet.
 
Monet
 
 
David en zijn vriend Brian (ook de vriend van Sofia), tegen de achtergrond van weer een vanilla sky.