donderdag 5 december 2013

O magnum mysterium

Dit jaar zingen we met ons koor de compositie O magnum mysterium van Francis Poulenc.
De muziek raakt me, er gaat een grote vrede van uit. De inzet is donker, haast aangehouden op één toon, met daarop die indrukwekkende tekst: O, welk groot mysterie. (Maar  'groot' klinkt zoveel minder dan 'magnum'.)
Dat grootse wordt opgeroepen door de zeer zacht gezongen woorden van alt, tenor en bas. Het maakt me stil.
Na die donkere inzet 'komen de engelen', zoals onze dirigent zegt: de sopranen vallen zacht en hoog in. Ze vertellen van het grote wonder: Christus is geboren, de dieren in de stal  kunnen aanschouwen hoe Hij daar ligt in de kribbe.
Tot drie keer toe herhaalt zich het thema. Sommige frases zijn sterk van vreugde.
Het stuk eindigt teder, blij: het kind is geboren en ligt in een kribbe.

Ik lees over Poulenc. Hij was een vrolijke Frans(man), totdat een goede vriend van hem om het leven kwam. Daarna componeerde hij alleen nog diep-religieuze muziek. Zijn naam is verbonden met de toeristische plaats Rocamadour in Frankrijk.


Terwijl ik me verdiep in Poulenc op het internet, stuit ik op een ander O magnum mysterium. Het is van Morten Lauridsen, we zongen het verleden jaar op ons kerstconcert in Schagen.
Hoe kon ik het vergeten! Ook dit zo'n prachtig koorwerk! De tekst is uiteraard identiek.
Ik luister het af op YouTube... Herken het, prachtig!

Gaat het bij mij dan om muziek en tekst?
En zijn er wellicht nog meer uitvoeringen die ik moet leren kennen?


 

Lauridsen leeft nog, hij werd geboren in 1943.
Poulenc leefde van 1899 tot 1963.
Over Lauridsen werden een aantal documentaires gemaakt, o.a. de film Shining night.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten