maandag 18 november 2013

Baltische zielen - Jan Brokken

het boek
Boek is van 2010. Ondertitel: Lotgevallen in Estland, Letland en Litouwen.
Op de site Geschiedenis beleven staat een beknopte samenvatting.
A.s zondag komt Brokken naar De Purmaryn, waar hij voorleest uit zijn boek, en ook muziek uit deze landen laat horen.
Ik las het boek voor de tweede keer, juist naar aanleiding van zijn komst naar Purmerend. Het zal voor mij goed zijn om stukken van de tekst te horen in combinatie met muziek. Het boek is zo rijk aan culturele informatie, dat ik graag - in dit geval - de muziek erbij heb. Hetzelfde kan men zeggen van de beeldende kunstenaars, zoals bijvoorbeeld Rothko - maar dat moet ik dan zelf maar eens uitzoeken.
Het boek is buitengewoon rijk aan informatie, wat het ook wel eens lastig maakt om te lezen. Bij de tweede keer had ik hetzelfde als de eerste keer: bij alle namen die langskwamen raakte ik de draad nogal eens kwijt.
Toch is het vooral indrukwekkend wat je leest, en raak je steeds meer geïnteresseerd in die drie landen. Zou ik er naar toe willen? Of liever er eens een goede documentaire over willen zien?
Zie bijvoorbeeld deze site van de IKON , met een documentaire van Paul Rosenmüller over de Zingende Revolutie.
Het doet pijn om te lezen wat voor kwaad hier allemaal is aangericht, vooral tegenover de joden. Zie bijvoorbeeld het hoofdstuk over de stad van Hanna Ahrendt, Koningsbergen, het latere Kaliningrad.

Enkele grote namen die passeren zijn:
Sergej Eisenstein, filmer;

Gidon Kremer;

Herman Graf Keijserling, auteur

Arvo Pärt

Rothko

'Uit iets verschikkelijks had Lipchitz iets puurs gemaakt: le cri (le couple)'. In Kröller-Müller, Arnhem.

Hanna Ahrendt
 
Ik ben wel nieuwsgierig gemaakt naar het werk van Keijserling. Er is niet veel van hem vertaald, toch maar eens kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten