donderdag 17 oktober 2013

L.A. Confidential - Curtis Hanson

Film uit 1997, geregisseerd door Curtis Hanson, met in de hoofdrollen Kim Basinger,

Kevin Spacey,
 
        
Russell Crowe
 

en Guy Pearce.
 
 
De mannen zijn alle drie agenten - met elk een verschillende rol: respectievelijk de man met de contacten, de bruut, en de Piet Precies - in het bestrijden van de misdaad. Het gaat om drugs, seks en vooral corruptie in het Hollywood van de jaren 50. De film bestaat uit tal van puzzelstukjes die aan het eind allemaal in elkaar passen
De film is gemaakt naar het boek van James Ellroy van 1990 met dezelfde titel; de naam Confidential is de naam van een roddelblad. (In de film Hush-Hush, geleid door Danny de Vito.)
Hanson won een Oscar voor deze film.
 
Ik vond het een redelijk ontspannende, tegelijk spannende film. Ik ben niet echt dol op dit genre, met dat vele geweld, en die hele korte scenes waarmee je het maar moet doen. Je begrijpt soms niet wat je ziet, of waarom. Ook verwarde ik de agenten Jack Vincennes en Bud White (respectievelijk Spacey en Russell Crowe) met elkaar.
Kim Basinger wordt in de kritieke enorm geprezen.
Okay.
Na een zaterdagavond Biutiful met al zijn zwaarte was dit even andere thee.
 
 

 
 

1 opmerking:

  1. Gisteravond, 16 oktober 2014, kreeg ik de kans de film opnieuw te zien. Dat werd rijkelijk beloond! Ik wist nu vooraf, dat ik de film 'moeilijk' vond, en zat extra alert op mijn stoel. Intussen was ik me ook beter het verschil tussen Spacey en Crowe bewust. (Het is erg, ja; maar sinds ik Spacey zag in de rol van Richard III is geen verwarring meer mogelijk.) De film is zo goed omdat hij snel is, er geen woord te veel - maar ook niet te weinig - gezegd wordt, omdat de plot spannend is, en omdat aan het eind je gevoel voor rechtvaardigheid nog bevredigd wordt. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen